Bloggaajan vuorovaikutusroolit suosituissa blogeissa
Maisterintutkielma käsittelee kielellisesti ilmenevää vuorovaikutusta ja bloggaajalle rakentuvia rooleja suosituissa blogeissa. Tavoitteena on selvittää, millaiset kielelliset keinot toimivat roolien rakentajina. Lukijan ja bloggaajan välistä vuorovaikutusta ei ole juuri tutkittu. Tutkimuskysymykset ovat 1. Millaisia rooleja bloggaajan ja lukijoiden välisessä vuorovaikutuksessa syntyy bloggaajalle? 2. Millaiset kielelliset keinot rakentavat näitä rooleja?
Tutkimus pohjautuu M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan ja Martinin ja Whiten sen pohjalta kehittämään suhtautumisen teoriaan. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluvat myös kirjoitetun ja puhutun kielen erojen tutkimus sekä suomen kielen tutkimukset erilaisista persoonaviittauksista.
Aineistona on viisi Lily-yhteisössä julkaistua blogikirjoitusta kommentteineen. Kirjoitukset ovat blogeista nimeltä Asikaine, Isyyspakkaus, Laura loves ja Nude, jotka kaikki ovat saaneet Lilyn toimituksen suosittelemme-maininnan. Tutkimus tarkastelee tekstianalyysin keinoin blogeissa esiintyvää vuorovaikutusta ja sen kielellisiä keinoja sekä bloggaajan että lukijoiden teksteistä hyödyntäen suhtautumisen teoriaa.
Aineiston analyysin perusteella bloggaajalle muodostuu pääasiassa kaksi erilaista roolia. Nämä kaksi erityisesti aineistosta nousevaa roolia on nimetty asiantuntijarooliksi ja vertaisrooliksi. Rooleja rakentavat kielelliset keinot on eritelty vuorovaikutuskeinojen ja interpersonaalisuuteen keskittyvän analyysin avulla. Asiantuntijuutta rakennetaan aineiston blogeissa suosittelulla, direktiivisyydellä, korostamalla bloggaajan auktoriteettiasemaa eri tavoin sekä toivekirjoitus-alagenren konventioin. Vertaisroolia puolestaan rakennetaan vuorovaikutuksen vastavuoroisuudella, affektisuudella, ennakoimalla ja ottamalla huomioon lukijoiden reaktiot tekstiin ja muin erilaisin dialogisin keinoin. Asiantuntija-asema ja vertaisrooli ovat kietoutuneet yhteen, ja ne myös tukevat toisiaan. Jotkin vuorovaikutuskeinot tukevat sekä bloggaajan asiantuntijuutta että vertaisuutta samanaikaisesti, mutta roolit ovat eroteltavissa.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että suosituissa blogeissa bloggaaja esiintyy sekä lukijan kanssa tasa-arvoisena että asiantuntijana ja auktoriteettina, jota lukijat arvostavat. Tutkimustulosten perusteella ei voi esittää tietoa siitä, kumpi on syy ja kumpi seuraus: kahden roolin vaihtelu vai se, että blogi on suosittu. Jatkotutkimuksen mahdollisuutena näyttäytyykin esimerkiksi tämän suhteen tutkiminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan
Nordström, Laura (2017)Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
"Rasvaton kroppa -syndrooma" : diskurssianalyyttinen tutkimus liikunnan ja kehonkuvan yhteyksistä fitness-blogeissa
Moberg, Milja (2016)Moberg, M. 2016. ”Rasvaton kroppa -syndrooma”: Diskurssianalyyttinen tutkimus liikunnan ja kehonkuvan yhteyksistä fitness-blogeissa. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, Terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma, ... -
"Millasen päivityksen tästä sais?" : elämäjulkaisijuuden kulttuurinen omaksuminen
Östman, Sari (Jyväskylän yliopisto, 2015)Yhä useammat meistä napsivat kuvia lapsistaan, lomistaan ja lemmikeistään sosiaaliseen mediaan. Facebook tai oma blogi on avoinna pitkin päivää, ja huomaamme ajattelevamme keskellä elämän tohinaa: ”Millasen päivityksen ... -
On the dark side of lifestyle blogging : the case of negative anonyms
Hänninen, Riitta (Filmiverkko ry, 2018)The social reciprocity between bloggers and their readers included in lifestyle blogs is inspired by casual exchange of information, opinions, and emotional support. Despite the obvious positive connotations, the world ... -
Analyzing science teachers’ support of dialogic argumentation using teacher roles of questioning and communicative approaches
Kilpelä, Jonathan; Hiltunen, Jenna; Hähkiöniemi, Markus; Jokiranta, Kaisa; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi; Viiri, Jouni (University Library System, University of Pittsburgh, 2023)The purpose of this study is to investigate how teachers use different types of discourse to support dialogic argumentation. Dialogic argumentation is a collaborative process in which students construct arguments together ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.