Ammattimaisten bloggaajien käsityksiä blogien nimistä ja nimeämisperusteista
Tässä tutkielmassa selvitän ammattimaisten bloggaajien käsityksiä blogien nimistä ja nimeämisperusteista
kyselytutkimuksen avulla. Blogien nimet on nimikategoriana melko uusi, eikä sitä ole vielä juurikaan
tutkittu. Suomalaisessa nimistöntutkimuksessa on myös tehty melko vähän tutkimusta, jossa nimeämisestä
olisi kysytty nimenantajilta itseltään, joten siksikin näkökulmani on tuore.
Tutkin blogien nimien nimeämisperusteita ja jaottelen niitä luokkiin. Lisäksi selvitän bloggaajien
käsityksiä blogien nimistä ja nimeämisestä ja sitä, miten nämä käsitykset heijastuvat heidän omien blogiensa
nimiin. Pohdin myös bloggaamisen ammattimaistumisen vaikutusta bloggaajien ajatuksiin blogien
nimistä.
Teoreettisena viitekehyksenä käytän nimistöntutkimuksen yleisiä teorioita nimeämisperusteista ja
nimien luokittelusta. Rinnastan tässä tutkimuksessa blogien nimet yritysnimiin ja sovellan systeemisfunktionaalista
kieliteoriaa samalla tavoin kuin sitä on yritysnimistön tutkimuksessa aiemmin sovellettu.
Lisäksi hyödynnän joitakin blogitutkimuksen teorioita. Aineistoni koostuu kyselytutkimuksesta,
johon sain 39 vastausta suosituilta lifestyle-bloggaajilta.
Blogien nimeämisperusteet voidaan jakaa viiteen luokkaan. Nimeämisperusteena voi olla jokin blogiin
tai sen aiheeseen liittyvä seikka, bloggaajan oma nimi, jokin bloggaajaan liittyvä seikka, musiikki
tai kirjallisuus tai vain satunnaisuus, se, että ”nimi tuntui hyvältä”.
Tutkimukseni mukaan suurin osa bloggaajista on tyytyväisiä bloginsa nimeen, eivätkä he ole koskaan
vaihtaneet tai edes harkinneet nimen vaihtoa. Yli puolet bloggaajista on nimennyt bloginsa suomeksi,
mutta moni on valinnut myös englannin. Blogien nimissä arvostetaan käytännöllisyyttä: hyvä
blogin nimi on lyhyt ja ytimekäs, helppo muistaa, ääntää ja kirjoittaa. Käytännöllisyys on myös yleisin
blogin nimen funktio. Bloggaamisen ammattimaistuminen on vaikuttanut lähinnä uusien bloggaajien
nimivalintoihin: he ovat pyrkineet persoonallisuuteen, jotta erottuisivat blogien massasta. Nimen merkitys
on ylipäätään suurin juuri bloggaamisen alkuvaiheessa, jolloin bloggaaja pyrkii saamaan lukijoita.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23973]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan
Nordström, Laura (2017)Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
"Otin sen vastaan kuin nainen. Itkin." : naisille mahdollistuvat toimijuudet tyyliblogeissa
Lindroos, Noora (2015)Tutkin naisten kirjoittamia tyyliblogeja feministisen kirjallisuudentutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen kontekstissa toimijuuden, naistapaisuuden sekä naiskuvien tuottamisen ja uusintamisen näkökulmasta. Tarkastelen ... -
Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
Kärki, Maija (2015)Tutkijat ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille suunnatut aikakauslehdet esittävät naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heitä rakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. ... -
Bloggaajan vuorovaikutusroolit suosituissa blogeissa
Mäenpää, Jaana (2016)Maisterintutkielma käsittelee kielellisesti ilmenevää vuorovaikutusta ja bloggaajalle rakentuvia rooleja suosituissa blogeissa. Tavoitteena on selvittää, millaiset kielelliset keinot toimivat roolien rakentajina. Lukijan ... -
Homing blogs as ambivalent spaces for feminine agency
Jäntti, Saara; Saresma, Tuija; Leppänen, Sirpa; Järvinen, Suvi; Varis, Piia (Routledge, 2018)This article discusses a form of lifestyle blogging where women blog about their homes and everyday lives. In these homing blogs, selfrepresentations are characteristically spatially demarcated within the private sphere ...