Opetusvideoiden käyttäminen ammatillisessa koulutuksessa
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia opetusvideoiden
käyttämistä toisen asteen ammatillisten perustutkintojen opetuksessa. Tutkimuksessa
selvitetään kuinka opiskelijat kokevat videoiden käyttämisen opetuksessa. Lisäksi
tutkitaan opettajien mielipiteitä videoiden hyödyntämisestä opetuksessa ja
onko heillä osaamista ja motivaatiota oman video-opetusmateriaalin tuottamiseen.
Tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin kahtena erillisenä kyselytutkimuksena ja tutkimusmenetelminä
olivat kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus.
Tutkimuksen tulosten mukaan sekä opiskelijat, että opettajat suhtautuivat myönteisesti
videoiden käyttämiseen opetuksessa ja heillä oli myös kokemuksia videoiden
opetuskäytöstä. Opettajat uskoivat, että opetusvideot saavat jatkossa suuremman
merkityksen opetusmenetelmien joukossa. He olisivat halukkaita myös itse
tuottamaan opetusvideoita mutta heillä ei ole riittävää osaamista niiden tekemiseen. The aim of this Master’s thesis is to study the use of teaching videos in
vocational upper secondary qualification. The study examines how students experience
the use of video in teaching. In addition, teachers’ opinions on the use of
video in teaching and their ability and motivation to produce their own video teaching
material. The survey data collection was made in two separate questionnaires
and the research methods were quantitative and qualitative research.
According to the results of the study, both students and teachers welcomed the
use of video in teaching and they also had experience in using video tutorials. Teachers
believed that video tutorials will gain greater significance among teaching methods
in the future. They would also be willing to produce teaching videos themselves,
but they do not have the skills to do them.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yksilöllistä ohjausta ja yhteisöllistä toimintaa" : opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot ammatillisessa koulutuksessa
Savolainen, Minna (2023)Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin ... -
Puhe pullataikinassa : toiminnallinen S2-opetus ja opettajuudet kotoutumista tukevassa ammatillisessa koulutuksessa
Koponen, Tarja (2017)Maisterintutkielmassani tarkastelen suomi toisena kielenä opetusta sitä urallaan ensi kertaa toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Opetus tapahtui ammattiopistossa kotoutumista tukevassa sekä opiskelu- ja työelämävalmiuksia ... -
Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
Ikkala, Jenni; Kykyri, Ville-Veikko (2013)Ikkala Jenni & Kykyri Ville-Veikko. 2013. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opis-kelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
Seppälä, Milla (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ... -
Motivaatio ammatillisessa koulutuksessa
Talviniitty, Tia (2015)Tässä tutkimuksessa selvitettiin nuorten koulumotivaatioon vaikuttavia tekijöitä ammatillisessa koulutuksessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, mitä yksittäiset opettajat ja kouluorganisaatio voivat tehdä ammatillisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.