"Yksilöllistä ohjausta ja yhteisöllistä toimintaa" : opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot ammatillisessa koulutuksessa

Abstract
Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin tai elämänhallintaan liittyviä sisältöjä. Ammatillisen koulutuksen järjestäjät voivat itse päättää niiden toteutuksesta ja sisällöistä. Tässä pro gradu tutkielmassa tutkin ammatillisessa koulutuksessa vaadittavia opiskeluvalmiuksia ja sitä, miten valmiuksien kehittymistä tuettiin. Teoreettinen viitekehys muodostui opiskeluvalmiuksista, joita olivat sosiaaliset ja kognitiiviset valmiudet sekä elämänhallintataidot ja itsesäätelyvalmiudet, sekä ohjauksen kolmesta ulottuvuudesta, joita olivat moniammatillinen-, yhteisö- ja yksilöohjaus. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä OPVA haltuun- Framåt med SSS hankkeen kanssa tehdyn kyselyn avulla. Kyseessä oli kokonaistutkimus, sillä kysely, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä, lähetettiin kaikille 138 ammatillisen koulutuksen järjestäjälle Suomessa. Aineiston analysoin laadullista sisällönanalyysia käyttäen numerotiedolla täydentäen. Tutkimuksessa selvisi, että noin 62 % vastanneista järjesti OPVAa. Eniten sitä toteutettiin maahanmuuttajille kielivalmiuksien kehittymisen tueksi, ja toiseksi eniten järjestettiin digivalmiuksia tukevia opintoja. OPVAn tarpeen ennakoitiin kasvavan. Toiminnassa keskeisintä oli yhteisöllisyys, mutta myös yksilöllinen ohjaus korostui. OPVA- opintojen suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus sekä opettajien pysyvyys, ammattitaito ja laaja- ja monialainen yhteistyö edesauttoivat OPVAn onnistumista.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202580Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share