"Yksilöllistä ohjausta ja yhteisöllistä toimintaa" : opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA)- opinnot ammatillisessa koulutuksessa
Abstract
Opiskeluvalmiuksia tukevat (OPVA) -opinnot ammatillisessa koulutuksessa
mahdollistuivat 2018 lakiuudistuksen myötä. OPVA-opinnot sisältävät
esimerkiksi kieli- tai matemaattisiin valmiuksiin, digitaitoihin, työelämätaitoihin
tai elämänhallintaan liittyviä sisältöjä. Ammatillisen koulutuksen järjestäjät
voivat itse päättää niiden toteutuksesta ja sisällöistä. Tässä pro gradu tutkielmassa tutkin ammatillisessa koulutuksessa vaadittavia
opiskeluvalmiuksia ja sitä, miten valmiuksien kehittymistä tuettiin. Teoreettinen
viitekehys muodostui opiskeluvalmiuksista, joita olivat sosiaaliset ja
kognitiiviset valmiudet sekä elämänhallintataidot ja itsesäätelyvalmiudet, sekä
ohjauksen kolmesta ulottuvuudesta, joita olivat moniammatillinen-, yhteisö- ja
yksilöohjaus.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä OPVA haltuun- Framåt med SSS hankkeen kanssa tehdyn kyselyn avulla. Kyseessä oli kokonaistutkimus, sillä
kysely, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä, lähetettiin
kaikille 138 ammatillisen koulutuksen järjestäjälle Suomessa. Aineiston
analysoin laadullista sisällönanalyysia käyttäen numerotiedolla täydentäen.
Tutkimuksessa selvisi, että noin 62 % vastanneista järjesti OPVAa. Eniten
sitä toteutettiin maahanmuuttajille kielivalmiuksien kehittymisen tueksi, ja
toiseksi eniten järjestettiin digivalmiuksia tukevia opintoja. OPVAn tarpeen
ennakoitiin kasvavan. Toiminnassa keskeisintä oli yhteisöllisyys, mutta myös
yksilöllinen ohjaus korostui. OPVA- opintojen suunnitelmallisuus,
tavoitteellisuus sekä opettajien pysyvyys, ammattitaito ja laaja- ja monialainen
yhteistyö edesauttoivat OPVAn onnistumista.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202580Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)