Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen tavoitteena on
luoda sujuvat palvelu- ja hoitoketjut sekä taata yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat
palvelut. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden (Tules) suoravastaanottotoiminnan
täydennyskoulutus ja siihen liittyvä oppimisentutkimus
tukevat näihin tavoitteisiin pääsemistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä
tietoa ja ymmärrystä täydennyskoulutukseen osallistuvien aikuisten merkittävistä
oppimiskokemuksista sekä merkittävien oppimiskokemusten välisistä
suhteista. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella ryhmähaastattelulla lukuvuoden
kestävän koulutuksen lopussa. Tutkimusmetodina oli glaserilainen induktiivinen
grounded theory – tutkimusote. Litteroitu aineisto luokiteltiin alku- keski- ja
loppuvaiheen merkityksellisiksi oppimiskokemuksiksi, jonka jälkeen ne analysoitiin
itsenäisinä kokonaisuuksina. Analyysin vaiheet olivat avoin koodaus (aineiston
erittely, koodaus, merkityksellisten oppimiskokemusten kuvausten kirjoittaminen,
kategorisointi), selektiivinen koodaus (ydin- ja pääkategorioiden
suhteet) sekä substantiivisen teorian ja formaaliteorian muodostaminen. Tutkimuksen
luotettavuutta arviotiin sopivuuden, toimivuuden, relevanssin ja muunnateltavuuden
(modifiability) kautta.
Päätulokseksi saatiin substantiivinen teoria, joka kuvasi ”sosiaalista
ja prosessimaisista oppimista” täydennyskoulutuksessa. Prosessin vaiheet olivat
”Muutoksen mahdollistuminen”, ”Muutokseen liittyvän hyödyn arvioiminen”
ja ”Uudistavan toiminnan juurtuminen”. Aikuisten ja koulutusyhteisön välisten
henkilösuhteiden kokeminen säilyi merkityksellisenä koko koulutuksen ajan,
mutta koulutuksen edetessä merkityksellisiksi tulivat myös oman työorganisaation
sekä eri yhteistyöverkostojen sosiaaliset suhteet. Koulutusprosessin aikana
merkityksellisissä oppimiskokemuksissa havaittiin sallivien, kannustavien ja yhteisöllisyyden
kokemuksien kautta siirtymistä kohti kriittisen reflektioon ja asioiden
ymmärtämiseen, ja edelleen ymmärtämisen kautta siirtymistä kohti muutoksien
edellytysten ja merkitysten tiedostamiseen, toimintaa ohjaaviksi metakognitiivisiksi
taidoiksi. Formaaliteoriassa kuvataan teoriaa, joka huomioi yksilön
ja lähiyhteisön toiminnan muutokset ja jatkuvan uudistavan toiminnan juurtumisen.
Tutkimuksen luotettavuus on hyväksyttävä, joten tuloksia voidaan
hyödyntää kehitettäessä aikuiskoulutusta.
...
Alternative title
Substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fysioterapeuttien osaamisen ja käytänteiden muutos täydennyskoulutuksen aikana : suoravastaanottotoiminnan implementointi Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella
Lepistö, Sanna (2015)Tämä pro gradu-opinnäytetyö on osa laajempaa seurantatutkimusta fysioterapeuttien TULES-potilaiden suoravastaanottotoiminnasta perusterveydenhuollossa. Hankkeen toteuttajia ovat Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, Jyväskylän ... -
Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Halme, Paula (2018)Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja ... -
Työssä oppiminen ja työhyvinvointi muuttuvassa organisaatiossa : Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista sekä niiden välisestä suhteesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jälkeen
Heinonen, Jenika (2012)Tässä tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin välisestä suhteesta Kunta- ja palvelurakennemuutoksen jälkeisessä organi-saatiossa. Tutkimus toteutetaan ... -
Fysioterapeuttien ydinosaaminen : menetelmäosaaminen ja johtamisosaaminen selittävät fysioterapian kehittämistä sekä sitoutumista ja vastuuta lähiyhteisössä
Heikkinen, Antero (2018)Ydinosaaminen ja ammattiarvot ohjaavat fysioterapeutin ammatillista toimintaa. Suomessa fysioterapeuttien ydinosaamista ei ole tutkittu ja tarve ydinosaamisen määrittämiseen ja kehittämiseen on tullut ajankohtaiseksi ... -
Fysioterapeuttien käsityksiä lasten lantionpohjan fysioterapian osaamisesta : fenomenografinen tutkimus
Lahti, Aliisa (2022)Lasten ja nuorten rakon ja suolen toimintahäiriöitä, kuten päiväkastelua ja toiminnallista ummetusta, voidaan kuntouttaa lantionpohjan fysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin ohjauksessa. Lasten lantionpohjan fysioterapian ...