Työssä oppiminen ja työhyvinvointi muuttuvassa organisaatiossa : Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista sekä niiden välisestä suhteesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jälkeen
Tässä tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin välisestä suhteesta Kunta- ja palvelurakennemuutoksen jälkeisessä organi-saatiossa. Tutkimus toteutetaan fenomenografista tutkimusotetta käyttäen. Fenomenografisella tut-kimusotteella tarkastellaan ihmisten tapoja kokea ja kuvailla ympäröivän maailman ilmiöitä. Tut-kimuksen tuloksia tarkastellaan ja peilataan aiheesta aikaisemmin tuotettuun teoriaan ja tutkimustie-toon.
Haastateltujen aikuissosiaalityöntekijöiden mielestä Kunta- ja palvelurakennemuutos sekä samaan aikaan käyttöön otettu tiimimalli vaikuttivat merkittävästi työn tekoon, työssä oppimisen vaateisiin sekä työssä koettuun hyvinvointiin. Työssä oppimisen kautta syntyvään asiantuntijuuteen koetaan vaikuttavan viisi keskeistä elementtiä: teknisen oppimisen, vuorovaikutteisen oppimisen, kokemuk-sellisen oppimisen, reflektoivan oppimisen ja oppijan henkilökohtaisten ominaisuuksien. Työssä ko-ettua hyvinvointia sosiaalityöntekijät kuvaavat käsitteillä työssä jaksaminen, työtyytyväisyys ja työkykyisyys. Työhyvinvointiin vaikuttaa sosiaalityöntekijöiden mielestä viisi elementtiä: organi-saatio ja työn järjestäminen, esimiestyö, työyhteisö, työnsisältö sekä työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet. Sosiaalityöntekijöiden mielestä työssä oppimisella ja työhyvinvoinnilla on merkittävä yhteys toisiinsa. Työssä oppiminen luo itseluottamusta työhön ja lisää työssä jaksamisen tunnetta sekä lisää innostusta ja motivaatiota työhön. Hyvinvoiva työntekijä puolestaan jaksaa oppia ja in-nostua työn tuomista jatkuvista oppimisen vaateista. Sosiaalityöntekijän iällä ja kokemuksella näh-dään olevan vaikutusta niin työssä oppimiseen kuin työhyvinvointiinkin. Kaikista tutkielman tee-moista nousee huoli sosiaalityöntekijöiden työn arvostuksesta, työnjaosta, työhön kohdistuvasta kiireestä sekä työhön saatavasta tuesta.
Aikaisemmat tutkimukset tukevat tutkielmassa saatuja tuloksia. Aikuissosiaalityöntekijöiden koke-muksia organisaation muutoksesta, työssä oppimisesta, työhyvinvoinnista sekä työssä koetun oppi-misen ja hyvinvoinnin välisestä suhteesta on kuitenkin tarve tutkia lisää.
...
Muu nimeke
Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista sekä niiden välisestä suhteesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jälkeenAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Nyt jos kysytään, et haluaisitko palata entiseen, niin en missään nimessä" : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia kuntayhtymästä
Turunen, Titta (2013)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää sosiaalitoimen sosiaalityöntekijöiden kokemuksia Ylä-Savon sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän perustamisesta ja sen vaikutuksista sosiaalityön käytäntöön. Etsin ... -
Esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta puhtauspalvelualalla
Aura, Paula (2015)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan puhtauspalvelualalla toimivan suuren organisaation esimiesten käsityksiä työssä oppimisesta. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Lomakekyselyyn vastasivat ... -
Tapaustutkimus työssä oppimisesta kahdessa IT-alan organisaatiossa
Hakola, Veera (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää IT-alalla työskentelevien henkilöiden kokemuksia työssä oppimisesta sekä työssä oppimista edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppimista tukevaa ... -
Pandemia-ajan etätyöntekijöiden käsityksiä työn ja perheen välisestä suhteesta ja sen johtamisesta
Kastikainen, Sanna (2022)Työ ja perhe ovat kaksi ihmisen elämän keskeistä osa-aluetta, joiden välisen suhteen johtaminen ja kehittäminen nähdään yksilön keskeisenä päämääränä. Koronaviruspandemia lisäsi merkittävästi etätyön määrää, mikä muutti ... -
”Niin siis nimenomaan, semmoinen tavallaan rohkeus kokeilla ja katsoa että no mitäs tässä tapahtuu” : aloittavien opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa – fenomenografinen tutkimus
Franicevic, Marko (2023)Verkkopainotteinen opiskelu on viime vuosina lisääntynyt runsaasti pedagogisten ratkaisujen muuttuessa, teknologian kehittyessä ja yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaessa. Suomessa käynnistyi ensimmäinen verkkopainotteinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.