Show simple item record

dc.contributor.advisorMalinen, Anita
dc.contributor.authorSjögren, Tuulikki
dc.date.accessioned2018-04-27T13:20:06Z
dc.date.available2018-04-27T13:20:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1869594
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57791
dc.description.abstractSosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen tavoitteena on luoda sujuvat palvelu- ja hoitoketjut sekä taata yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat palvelut. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden (Tules) suoravastaanottotoiminnan täydennyskoulutus ja siihen liittyvä oppimisentutkimus tukevat näihin tavoitteisiin pääsemistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä täydennyskoulutukseen osallistuvien aikuisten merkittävistä oppimiskokemuksista sekä merkittävien oppimiskokemusten välisistä suhteista. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella ryhmähaastattelulla lukuvuoden kestävän koulutuksen lopussa. Tutkimusmetodina oli glaserilainen induktiivinen grounded theory – tutkimusote. Litteroitu aineisto luokiteltiin alku- keski- ja loppuvaiheen merkityksellisiksi oppimiskokemuksiksi, jonka jälkeen ne analysoitiin itsenäisinä kokonaisuuksina. Analyysin vaiheet olivat avoin koodaus (aineiston erittely, koodaus, merkityksellisten oppimiskokemusten kuvausten kirjoittaminen, kategorisointi), selektiivinen koodaus (ydin- ja pääkategorioiden suhteet) sekä substantiivisen teorian ja formaaliteorian muodostaminen. Tutkimuksen luotettavuutta arviotiin sopivuuden, toimivuuden, relevanssin ja muunnateltavuuden (modifiability) kautta. Päätulokseksi saatiin substantiivinen teoria, joka kuvasi ”sosiaalista ja prosessimaisista oppimista” täydennyskoulutuksessa. Prosessin vaiheet olivat ”Muutoksen mahdollistuminen”, ”Muutokseen liittyvän hyödyn arvioiminen” ja ”Uudistavan toiminnan juurtuminen”. Aikuisten ja koulutusyhteisön välisten henkilösuhteiden kokeminen säilyi merkityksellisenä koko koulutuksen ajan, mutta koulutuksen edetessä merkityksellisiksi tulivat myös oman työorganisaation sekä eri yhteistyöverkostojen sosiaaliset suhteet. Koulutusprosessin aikana merkityksellisissä oppimiskokemuksissa havaittiin sallivien, kannustavien ja yhteisöllisyyden kokemuksien kautta siirtymistä kohti kriittisen reflektioon ja asioiden ymmärtämiseen, ja edelleen ymmärtämisen kautta siirtymistä kohti muutoksien edellytysten ja merkitysten tiedostamiseen, toimintaa ohjaaviksi metakognitiivisiksi taidoiksi. Formaaliteoriassa kuvataan teoriaa, joka huomioi yksilön ja lähiyhteisön toiminnan muutokset ja jatkuvan uudistavan toiminnan juurtumisen. Tutkimuksen luotettavuus on hyväksyttävä, joten tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä aikuiskoulutusta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (129 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherfysioterapeutit
dc.subject.otherglaserilainen induktiivinen grounded theory -tutkimusote
dc.subject.othermerkitykselliset oppimiskokemukset
dc.subject.othertäydennyskoulutus
dc.titleMerkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
dc.title.alternativeSubstantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804272391
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2018-04-27T13:20:06Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysofysioterapeutit
dc.subject.ysooppimiskokemukset
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record