University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tutkimus ICT-alan muuntokoulutusten haasteista

Thumbnail
View/Open
7.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lapinkylä, Ilona
Date
2018
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Tässä tutkielmassa perehdytään aikuiskoulutuksen haasteisiin erityisesti ICT-alan muuntokoulutuksiin liittyen. Tutkielma perustuu kahdesta eri teknologia-alan muuntokoulutuksesta kirjoitettuun tieteelliseen artikkeliin ja toteutetaan kahden tapauksen vertailevana tapaustutkimuksena näiden artikkeleiden perusteella. Ennen varsinaista vertailua tutkielmassa perehdytään aikuisopiskelijoihin ja heidän opintojensa haasteisiin aihepiiriin liittyvän kirjallisuuskatsauksen avulla. Sen jälkeen tutkielmassa esitellään kummankin tieteellisen artikkelin tutkimusmenetelmät ja usean tapauksen tapaustutkimuksen menetelmä. Tapauksia vertailemalla saadaan selville, että keskeisimpiä haasteita muuntokoulutuksissa ja muuntokoulutusten opiskelijoilla on työelämän, perheen ja opintojen yhteensovittamisessa. Kävi ilmi, että haasteita on osallistumisessa nuorille opiskelijoille suunnitelluille opintojaksoille sekä varautumisessa opiskelutapoihin, menetelmiin ja työmäärään. Opintojen ja työelämän yhteyttä pitäisi myös painottaa aikuisopiskelijoille toteutettavan koulutuksen suunnittelussa. Edellisten lisäksi esiin nousi myös tutkintoa täydentävien opintojen merkitys aikuisopiskelijoille. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ICT-alan muuntokoulutukset tulisi suunnitella tarkoin erityisesti aikuisopiskelijoiden tarpeita vastaavaksi, mikäli koulutuksista halutaan saada opiskelijoita valmistumaan. ...
 
This thesis focuses on the challenges faced on continuing education programmes in the field of ICT. The research in this thesis bases on two research articles on two individual continuing education programmes within the field of technology, and it is carried through as a multiple case study in which the two studies are compared with each other. At first, the thesis gives an overview on adult students and the challenges they are known to face through a scientific literature review. Next, an overview of the multiple case study method and the methods in the research articles are presented. By comparing these two study programmes, it becomes clear that adult students face considerable challenges in combining their careers and family lives with the studies in the programmes. The students also faced challenges to adjust to studies that are planned primarily for traditional, young, students. They were not sufficiently prepared for either the methods of studying or to the amount of work the studies required. In a continuing education study programmes, like the ones in this research, the link between working life and study contents should be clear and understandable for students, and it should be taken into a count already in the planning phase of the study programme. Additionally, the role of prerequisite studies emerged in both programmes. Based on this study, it seems that the continuing education study programmes in the field of ICT should be planned especially for adult students and their needs in order to get the students through the programme and to graduate. ...
 
Keywords
Aikuiskoulutus aikuisopiskelu muuntokoulutus ICT ICT-alan muuntokoulutus aikuiskoulutus tieto- ja viestintätekniikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804222325

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ICT-alan kehittäminen Keski-Suomessa : selvitys ICT-alan yrityksille Keski-Suomessa 

    Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka; Neittaanmäki, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2014)
  • PROFIT-projektin vaikuttavuusraportti 

    Itkonen, Kari; Storhammar, Esa (Jyväskylän yliopisto, 2012)
  • Yhteisöpalvelujen tägien hyödyntäminen ICT-alan muutosten ennakoinnissa ja havainnoinnissa 

    Pirttimäki, Ville (2012)
    Tägejä ja näiden emergenttiä ontologiaa, eli folksonomiaa on tutkittu jo vuodesta 2004 lähtien. Tänä aikana tägien käyttö on yleistynyt Internetin kautta tarjottavissa palveluissa ja kyseisten palveluiden suosio on kavanut, ...
  • Luottamuksen rakentuminen ja merkitys matalan hierarkian ICT-alan kasvuorganisaatiossa 

    Niskanen, Emma (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luottamuksen rakentumista ja luottamuksen merkitystä matalan hierarkian ICT-alan kasvuorganisaatiossa. Työelämä on hektistä, epävarmaa ja jatkuvasti muuttuvaa, joten luottamusta ...
  • Kehityskeskustelut osaamisen kehittämisen välineenä ICT-alan organisaatiossa 

    Leinonen, Sanni (2018)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia osaamisen kehittämisen tarpeita esiintyy kehityskeskusteluissa ICT-alan organisaatiossa. Lisäksi selvitettiin, millaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre