Työhyvinvoinnin tekijöiden esiintyminen ICT-alan yrityksen kehityskeskusteluissa
Päivämäärä
2020Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tieto- ja viestintäteknologian yrityksen kehityskeskusteluissa esiintyneitä työhyvinvoinnin teemoja. Kehityskeskustelut ovat yksi väline työhyvinvoinnin tukemiseen, ja esimiehet ovat tärkeässä asemassa työyhteisön hyvinvoinnin mahdollistajana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työhyvinvointia edistäviä osa-alueita kehityskeskusteluissa käsiteltiin ja millä tavoin johtaminen tuki toiminnoillaan työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto on osa HeRMO-hankkeessa kerättyä viiden ICT-alan työntekijän kehityskeskusteluaineistoa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin, ja siinä näkyy teoriaohjautuvuus. Sisällönanalyysin perusteella työhyvinvointia edistäväksi tekijöiksi muodostui kolme pääluokkaa, joita olivat työyhteisökulttuuri, johtaminen sekä toimiva työympäristö.
Tutkimuksen mukaan vuorovaikutussuhteet edistivät työyhteisön yhteisöllisyyttä ja sen jäsenten työhyvinvointia. Ne osoittautuivat myös keskeisimmäksi työyhteisöön sitoutumiseen vaikuttavaksi tekijäksi. Johtaminen tuki työntekijöiden hyvinvointia osallistamisen sekä kouluttautumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisen kautta. Myös alaisten urakehityksestä huolehtiminen ja oikeudenmukainen palkitseminen tuki hyvinvointia motivoinnin ja kannustamisen keinoin. Työhyvinvointia heikentäviä löydöksiä olivat tiimienvälinen tiedonjakaminen, yksittäiset konfliktitilanteet työntekijöiden välillä sekä avokonttorin aiheuttamat meluongelmat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kehityskeskustelut tarjoavat monipuolisen toimintakentän hyvinvoinnin tukemiselle ja sen mahdollistamiselle. Eri näkökulmien esiintuominen kehityskeskusteluissa edistää työhyvinvointia ja mahdollistaa työhyvinvoinnin kehittämistoimenpiteitä. Työhyvinvoinnin tukeminen on merkityksellistä etenkin muuttuvassa työelämässä, ja sen positiiviset vaikutukset näkyvät niin organisaation menestyksen kuin yksilön hyvinvoinnin tasoilla. Tutkimus tarjoaa monipuolista tietoa työhyvinvoinnin osa-alueista, jotka ovat myös yhteneväisiä aikaisempien työhyvinvointia koskevien tutkimusten kanssa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ICT-alan kehittäminen Keski-Suomessa : selvitys ICT-alan yrityksille Keski-Suomessa
Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka; Neittaanmäki, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Kehityskeskustelut osaamisen kehittämisen välineenä ICT-alan organisaatiossa
Leinonen, Sanni (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia osaamisen kehittämisen tarpeita esiintyy kehityskeskusteluissa ICT-alan organisaatiossa. Lisäksi selvitettiin, millaisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ... -
Yhteisöpalvelujen tägien hyödyntäminen ICT-alan muutosten ennakoinnissa ja havainnoinnissa
Pirttimäki, Ville (2012)Tägejä ja näiden emergenttiä ontologiaa, eli folksonomiaa on tutkittu jo vuodesta 2004 lähtien. Tänä aikana tägien käyttö on yleistynyt Internetin kautta tarjottavissa palveluissa ja kyseisten palveluiden suosio on kavanut, ... -
ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
Lindholm, Emilia; Takala, Essi (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. ... -
Luottamuksen rakentuminen ja merkitys matalan hierarkian ICT-alan kasvuorganisaatiossa
Niskanen, Emma (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luottamuksen rakentumista ja luottamuksen merkitystä matalan hierarkian ICT-alan kasvuorganisaatiossa. Työelämä on hektistä, epävarmaa ja jatkuvasti muuttuvaa, joten luottamusta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.