dc.contributor.advisor | Kärkkäinen, Tommi | |
dc.contributor.author | Lapinkylä, Ilona | |
dc.date.accessioned | 2018-04-22T11:59:50Z | |
dc.date.available | 2018-04-22T11:59:50Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869157 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57719 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa perehdytään aikuiskoulutuksen haasteisiin erityisesti ICT-alan muuntokoulutuksiin liittyen. Tutkielma perustuu kahdesta eri teknologia-alan muuntokoulutuksesta kirjoitettuun tieteelliseen artikkeliin ja toteutetaan kahden tapauksen vertailevana tapaustutkimuksena näiden artikkeleiden perusteella. Ennen varsinaista vertailua tutkielmassa perehdytään aikuisopiskelijoihin ja heidän opintojensa haasteisiin aihepiiriin liittyvän kirjallisuuskatsauksen avulla. Sen jälkeen tutkielmassa esitellään kummankin tieteellisen artikkelin tutkimusmenetelmät ja usean tapauksen tapaustutkimuksen menetelmä. Tapauksia vertailemalla saadaan selville, että keskeisimpiä haasteita muuntokoulutuksissa ja muuntokoulutusten opiskelijoilla on työelämän, perheen ja opintojen yhteensovittamisessa. Kävi ilmi, että haasteita on osallistumisessa nuorille opiskelijoille suunnitelluille opintojaksoille sekä varautumisessa opiskelutapoihin, menetelmiin ja työmäärään. Opintojen ja työelämän yhteyttä pitäisi myös painottaa aikuisopiskelijoille toteutettavan koulutuksen suunnittelussa. Edellisten lisäksi esiin nousi myös tutkintoa täydentävien opintojen merkitys aikuisopiskelijoille. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ICT-alan muuntokoulutukset tulisi suunnitella tarkoin erityisesti aikuisopiskelijoiden tarpeita vastaavaksi, mikäli koulutuksista halutaan saada opiskelijoita valmistumaan. | fi |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the challenges faced on continuing education programmes in the field of ICT. The research in this thesis bases on two research articles on two individual continuing education programmes within the field of technology, and it is carried through as a multiple case study in which the two studies are compared with each other. At first, the thesis gives an overview on adult students and the challenges they are known to face through a scientific literature review. Next, an overview of the multiple case study method and the methods in the research articles are presented. By comparing these two study programmes, it becomes clear that adult students face considerable challenges in combining their careers and family lives with the studies in the programmes. The students also faced challenges to adjust to studies that are planned primarily for traditional, young, students. They were not sufficiently prepared for either the methods of studying or to the amount of work the studies required. In a continuing education study programmes, like the ones in this research, the link between working life and study contents should be clear and understandable for students, and it should be taken into a count already in the planning phase of the study programme. Additionally, the role of prerequisite studies emerged in both programmes. Based on this study, it seems that the continuing education study programmes in the field of ICT should be planned especially for adult students and their needs in order to get the students through the programme and to graduate. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (101 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Aikuiskoulutus | |
dc.subject.other | aikuisopiskelu | |
dc.subject.other | muuntokoulutus | |
dc.subject.other | ICT | |
dc.subject.other | ICT-alan muuntokoulutus | |
dc.title | Tutkimus ICT-alan muuntokoulutusten haasteista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804222325 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2018-04-22T11:59:50Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | aikuiskoulutus | |
dc.subject.yso | aikuisopiskelu | |
dc.subject.yso | muuntokoulutus | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |