Learners’ opinion on their English pronunciation formation
Globalisoituvassa maailmassamme on entistä tavallisempaa kohdata ihmisiä vieraista maista ja kommunikoida heidän kanssaan vieraalla kielellä. Koska englanti on tällä hetkellä läntisen maailman lingua franca, on se usein tällaisissa kohtaamisissa käytetty kieli. Ääntämisen oppimisella on suuri rooli näissä vieraskielisissä kohtaamisessa, koska ensivaikutelmaan vaikuttaa ulkoisten tekijöiden lisäksi myös ihmisen tapa ja taito puhua.
Tässä tutkimuksessa lukion toisen vuoden opiskelijat kertovat itse, mitkä asiat luokkahuoneissa tai niiden ulkopuolella ovat auttaneet heitä englannin kielen ääntämisen oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, mitkä asiat ovat tärkeimpiä ääntämisen oppimisen välineitä oppilaille sekä määrittää, miten tärkeä rooli opettajalla on ääntämisen oppimisprosessissa.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei oppilaiden raportoimissa heille tärkeissä ääntämisen oppimisen malleissa ja harjoitteissa ole valtavia eroja. Kielitaidoltaan hieman heikommat oppilaat luottavat opettajan malliin vahvemmin, mutta yleisesti opettajan rooli luokkahuoneessa on muuttunut kirjaimellisesta ääntämismallista, jonka puhetyyliä ja ääntämistä oppilaat jäljittelevät, muiden mallien tarjoajaksi. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella, että opettajien olisi käytettävä ääntämisen opetuksessa useita erilaisia materiaaleja sekä mediamuotoja, jotta opetuksesta hyötyisivät kaikki oppilaat mahdollisimman paljon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taking learners to task : Finnish students' opinions of learning communicative English through an experimental task design
Quinlan, Salla; Viskari, Outi (2010) -
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
Knuutila, Linda (2020)Englannin kieli on lisännyt suosiotaan suomalaisten nuorten elämässä. Ilmiö on huomioitu uudessa opetussuunnitelmassa, jossa todetaan, että nuorten informaali oppiminen vapaa-ajalla tulee ottaa huomioon opetuksen sisältöjä ... -
"I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
Pakkala, Vilma (2017)Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään ... -
Transfer in Finnish EFL learners’ pronunciation of alveolar and post-alveolar fricatives and affricates
Kovanen, Matti (2023)Suomalaiset puhuvat englantia yleisesti ottaen hyvin. Suomalaisten puhumaa englantia kuitenkin varjostaa rallienglantina tunnettu aksentti, jonka muodostaa pitkälti suomen kielen äänteiden, etenkin konsonanttien, siirtäminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.