Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nimeämisen yhteyttä laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvittää, missä määrin hitailla laskijoilla on nimeämisessä hitautta ja missä määrin nimeämisen taidoilla on yhteyttä laskusujuvuuteen. Kognitiivisista tekijöistä huomioitiin lisäksi erikseen fonologisen tietoisuuden yhteys laskusujuvuuteen.
Tutkimus perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan Jyväskylän yliopis-ton erityispedagogiikan ja kasvatustieteiden laitoksen sekä Niilo Mäki Instituu-tin yhteisen tutkimushankkeen aineistoon. Self-Efficacy and Learning Disabili-ties Intervention (SELDI) –tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia lasten luke-misen ja laskemisen sujuvuusongelmia. Tutkimushankkeen aineisto on kerätty Itä- ja Keski-Suomen alueiden kouluista vuosien 2013–2015 välisenä aikana ja sii-hen osallistui noin 1300 2.-5.-luokkalaista oppilasta. Tutkimukseeni valikoitui hankkeeseen osallistuneista oppilaista ne, jotka olivat vastanneet matematiikan sujuvuutta mittaaviin testeihin. Tästä joukosta valikoitiin kaksivaiheisesti hitaat laskijat. Hitaiden laskijoiden tutkimusjoukoksi muodostui tammikuun 2014 mit-tauspisteestä lopulta 75 oppilasta.
Aineistoa analysoitiin määrällisesti SPSS 22 -ohjelmistolla ja menetelmänä käytettiin hierarkkista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella hi-tailla laskijoilla on nimeämisessä hitautta kaikilla RAN-osa-alueilla: RAN-nume-rot, RAN-kirjaimet ja RAN-esineet. Eniten nimeämisen hitautta oli numeroiden osalta: 42,7 % hitaista laskijoista oli nimeämisen taidoiltaan alle -1 keskihajonnan arvon. Nopea sarjallinen nimeäminen korreloi laskusujuvuuteen tilastollisesti merkitsevästi kaikilla RAN-osa-alueilla. Iän vakioinnin jälkeenkin RAN-osa-alu-eet korreloivat merkitsevästi laskusujuvuuden kanssa.
Hitaiden laskijoiden nimeämisen taitojen yhteyttä laskusujuvuuteen tar-kasteltiin fonologisen tietoisuuden ja iän vakioimisen jälkeen. RAN-osa-alueilla iän selitysaste nopean sarjallisen nimeämisen ja laskusujuvuuden välillä oli suu-rin, 26% osuudella. Fonologisen tietoisuuden selitysosuus 2 % ei ollut tilastolli-sesti merkitsevä. Numeroiden, kirjaimien ja esineiden osalta selitysosuudet no-pean sarjallisen nimeämisen ja laskusujuvuuden välillä olivat tilastollisesti mer-kitseviä. Selitysaste kasvoi näiden RAN-muuttujien lisäämisen myötä 8 %, 6 % ja 10 % osuuksilla.
Tutkimuksen tulokset voisivat tukea käsitystä siitä, että mitä sujuvampi las-kija oppilas oli, sitä nopeammin hän nimesi numeroita, kirjaimia ja esineitä. Tu-lokset tukevat ja vahvistavat nimeämisnopeuden merkitystä laskusujuvuuden ennustajana ja itsenäisenä taustatekijänä. Lisäksi tutkimus tukee käsitystä, että laskusujuvuudeltaan hitaiden oppilaiden nimeämisen taitojen yksilöllinen huo-mioiminen on tärkeää. Lisätutkimusta nopeasta nimeämisestä ja laskusujuvuu-den taustalla olevista tekijöistä tarvitaan kuitenkin lisää.
Hakusanat: nopean sarjallisen nimeämisen taidot, laskutaidon sujuvuus, mate-matiikan taidot, fonologinen tietoisuus, regressioanalyysi
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla
Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ... -
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla
Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ...