Draamaopettajuuden ytimessä : opettajien kokemuksia opettajuudestaan ja ammatillisesta identiteetistään
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä draamaopettajuus on ja millainen on draamaopettajan identiteetti sekä miten ne kehittyvät. Teemaa lähestyttiin draamakasvatuksen teorioiden ja identiteettitutkimuksen viitekehysten kautta. Näiden avulla pyrittiin hahmottamaan draamaopettajuutta ja sen merkitystä draamakasvatuksen aseman kehittämisen kannalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimuksen aineisto koostui luokanopettajien ja aineenopettajien oppimispäiväkirjoista, jotka oli tuotettu osana draamakasvatuksen aineopintojaksoja. Aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja temaattista analyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat draamaopettajuuden olevan kompleksinen rakennelma, joka koostuu useista tilanteisista osaidentiteeteistä. Draamaopettajuuden ytimenä ovat draamakasvatuksen eettis-filosofiset, teoreettiset ja käytännölliset periaatteet, jotka tuovat draamaopettajuuteen sen ominaispiirteensä. Lisäksi draamaopettajalla on kiinnostusta ja uskoa draamakasvatuksen mahdollisuuksiin, kriittisen reflektoiva työote sekä vahva kehittymisen halu. Draamaopettajuuden havaittiin olevan aikaisempien kokemusten pohjalle kehittyvää, jatkuvasti kasautuvaa pääomaa.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että draamakasvatuksen aineopintojen myötä draamaopettajilla on valmiuksia selviytyä muuttuvassa koulumaailmassa. Tämä luo toivoa draamakasvatuksen aseman vahvistumiselle. Opettajien pätevyys on oleellisessa osassa draamakasvatuksen määrän ja laadun turvaamisessa, mikä puolestaan nostaa esille koulutuksen ja täydennyskoulutuksen merkityksen draamakasvatuksen aseman edelleen kehittämisessä.
...


Alternative title
Opettajien kokemuksia opettajuudestaan ja ammatillisesta identiteetistäänMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti
Solla, Heli (2016)TIIVISTELMÄ Solla, Heli. 2016. Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Aikuiskasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tämän tutkimuksen aiheena ... -
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ... -
Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa
Säntti, Janne (2007)Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ...