dc.contributor.author | Ustinov, Samuli | |
dc.date.accessioned | 2018-03-26T18:20:22Z | |
dc.date.available | 2018-03-26T18:20:22Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57430 | |
dc.description.abstract | Sosiaalinen media kuuluu lähes poikkeuksetta jollakin tapaa tämän päivän lasten ja nuorten päivittäiseen elämään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella sosiaalista mediaa alakoulun kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteiden näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, miten kuudesluokkalaiset käyttävät sosiaalista mediaa vertais- ja ystävyyssuhteidensa rakentamisessa sekä millainen merkitys sosiaalisen median käytöllä on näille suhteille. Tutkimuksen lähtökohtana on erityisesti havainnot ja näkemykset siitä, että sosiaalisella medialla on oma roolinsa tämän päivän lasten ja nuorten sosiaalisissa suhteissa ja niiden rakentumisessa.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla neljää itäsuomalaisen koulun oppilasta, jotka käyvät kukin kuudetta luokkaa. Oppilaista kaksi opiskeli erityisopetuksen pienryhmässä ja kaksi yleisopetuksen ryhmässä. Haastattelulla saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalisella medialla on paikkansa kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteiden ylläpitämisessä ja rakentamisessa. Sosiaalinen media toimii ympäristönä, joka täydentää ja jatkaa reaalimaailmassa käytävää vuorovaikutusta ja viestintää. Aroista ja henkilökohtaisista asioista puhuminen, yhdessä oleminen, vertaisten ja ystävien hyväksyntä sekä asioiden jakaminen ovat sosiaalisessa mediassa vertaisten ja ystävien kanssa käytävään vuorovaikutukseen liitettäviä asioita, jotka haastateltavat nostivat erityisesti esiin. Erityisopetuksen pienryhmän ja yleisopetuksen ryhmän oppilaiden käsitykset eivät tässä tutkimuksessa juurikaan poikenneet toisistaan. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteet sosiaalisessa mediassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201803261850 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | |
dc.date.updated | 2018-03-26T18:20:22Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |