dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Sokura, Mari | |
dc.date.accessioned | 2018-03-21T21:05:06Z | |
dc.date.available | 2018-03-21T21:05:06Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1862545 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57376 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia lapsen surusta koulussa ja sitä, kuinka he ovat surun käsittelyn kokeneet. Tavoitteena on saada kuva luokanopettajien valmiuksista kohdata sureva lapsi ja siitä, tarvitsevatko he tukea tai koulutusta surun kohtaamiseen.
Tutkimusasetelma on kvalitatiivinen ja se perustuu fenomenologiaan. Tutkimuksen aineistona on kolme luokanopettajan kirjoitelmaa ja yksi luokanopettajan haastattelu. Aineiston analysointiin on käytetty fenomenologista merkitysanalyysia.
Luokanopettajien kokemusten mukaan lapsi tulee kouluun pian menetyksensä jälkeen, jolloin on tarpeen pohtia, kuinka surusta kerrotaan muulle luokalle. Luokanopettajien kokemuksissa lapset reagoivat suruun hyvin eri tavoin ja on yksilökohtaista, kuinka lapsi haluaa surustaan kerrottavan. Luokanopettajat kokevat, että konkreettisuus on tärkeää siinä, kuinka surua käsitellään ja kuinka sureva lapsi kohdataan koulussa. Sovitut käytännöt ja toimintamallit auttavat luokanopettajien mukaan tilanteessa selviytymisessä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat tarvitsevat rohkaisua ja tukea surevan lapsen kohtaamiseen. Siksi luokanopettajakoulutus voisi sisältää siihen liittyviä kursseja. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.subject.other | fenomenologia | |
dc.subject.other | kokemus | |
dc.subject.other | suru | |
dc.subject.other | oppilas | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia lapsen surun kohtaamisesta koulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201803211807 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Fenomenologia | |
dc.date.updated | 2018-03-21T21:05:06Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | suru | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |