Nuorten koululaisten tuki- ja liikuntaelinoireiden yhteys fyysisiin tekijöihin
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tuki- ja liikuntaelinoireet ovat yleinen ja kallis kansanterveysongelma. Myös nuorten tuki- ja liikuntaelinoireet sekä käynnit fysioterapiassa ovat lisääntyneet. Yhtenä syynä oireiden lisään-tymiseen on esitetty olevan inaktiivinen elämäntyyli sekä mobiililaitteiden yleistyminen. Esi-merkiksi ruutuajan tiedetään olevan yhteydessä koettuihin tuki- ja liikuntaelinoireisiin. Nuo-ruuden aikana tapahtuu fyysisen kasvun lisäksi myös psyykkistä sekä sosiaalista kasvua, joi-den tiedetään heijastavan usein toisiinsa. Kuitenkin fysioterapeutit usein kohtaavat asiakkaat vain fyysisen ongelman kautta, unohtaen asiakkaan olevan kokonaisuus. Tämän Pro gradu tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää nuorten tuki- ja liikuntaelinoireiden kokemista sekä onko fyysisillä tekijöillä (ruutuaika, fyysinen aktiivisuus sekä ergonomia) yhteyttä koettuihin oireisiin.
Tutkimusaineisto koostuu vuonna 2013 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen teettämästä kou-luterveyskyselystä. Kyselyyn vastaavat peruskoulujen 8. ja 9. luokkien oppilaat sekä lukioi-den ja ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat (N=182 864). Kysely on koko-naistutkimus ja toteutettu poikkileikkauksena. Kouluterveyskysely sisältää kysymyksiä nuor-ten elinoloista, kouluoloista, koetusta terveydestä, terveystottumuksista sekä opiskeluhuollos-ta. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tuki- ja liikuntaelin oireisiin, ruutuaikaan, ergonomiaan sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi taustamuuttujana käytettiin luokka-astetta ja sukupuol-ta. Aineisto analysoitiin SPSS 24 -ohjelmalla. Aineiston muuttujista tehtiin summamuuttujia kuvaamaan haluttuja tekijöitä. Vain ergonomiaa kuvaava muuttuja analysoitiin alkuperäisellä likertin asteikolla. Tilastollisia menetelmiä oli ristiintaulukointi sekä Pearsonin korrelaatioker-toin.
Viikoittain tuki- ja liikuntaelin oireita koki 30,8% vastanneista. Oireet olivat yleisempiä ty-töillä kuin pojilla ja niiden kokemisessa on eroa luokka-asteiden suhteen. Lukiolaiset rapor-toivat eniten oireista. Suositellun ruutuajan (<2h) ylitti 83% vastanneista, pojat useammin. Lukiolaiset käyttivät kaikista eniten aikaa erilaisten medioiden parissa. 81,9% raportoi epä-mukavien työtuolien ja pöytien vaikuttavan opiskeluun. Peruskoululaiset raportoivat eniten ergonomiaongelmista. Pojat olivat fyysisesti aktiivisempia kaikissa koulutusasteissa.
Ruutuajalla, ergonomialla tai fyysisen aktiivisuuden määrällä ei ole yhteyttä tuki- ja liikunta-elinoireiden kokemiseen (p > 0,05).
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorten kohdalla fysioterapiassa ei voida keskit-tyä vain fyysisiin tekijöihin. Jatkossa olisi tärkeää tarkastella miten psyykkiset sekä sosiaaliset tekijät ovat yhteydessä tuki- ja liikuntaelinoireisiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkouluikäisten ruutuaika, liikunta-aktiivisuus ja koetut fyysiset oireet : lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) 2018
Vesterinen, Elisa (2020)Ruutuaikasuositus ylittyy päivittäin lähes kaikilla nuorilla. Runsaan ruutuajan rinnalla nuorten liikunta-aktiivisuus on vähäistä. Niska-hartiaseudun särky, selkäkipu ja päänsärky ovat yleisiä oireita nuorilla, ja taustalla ... -
Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
Tarvainen, Olli (2021)Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä ... -
Passiivisesti vietetty ruutuaika ja sen sisällölliset muutokset sekä yhteydet fyysiseen aktiivisuuteen 7. luokalta 9. luokalle
Huotari, Pertti; Aunio, Matias; Paavola, Leevi; Kallio, Jouni (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2019)Fyysisesti passiivinen ruutuaika on pääosin istuen tai muuten inaktiivisesti vietettyä aikaa ruutumedian parissa. Pitkäaikaisella ja yhtäjaksoisella istumisella ja fyysisellä passiivisuudella on aikaisempien tutkimusten ... -
Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
Rantalainen, Venla (2021)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää 6.- ja 7.-luokkalaisten nuorten fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteyksiä unen kokonaiskestoon. Tutkimuksessa selvitettiin, miten unen kesto, ... -
Meeting the 24-h movement guidelines and health-related outcomes among youth with autism spectrum disorder : a seven-country observational study
Li, Chunxiao; Haegele, Justin A.; Sun, Fenghua; Alves, Maria Luiza Tanure; Ang, Stefanie Hwee Chee; Lee, Jihyun; Ng, Kwok; dos Santos Alves, Isabella; Healy, Sean; Huang, Wendy Yajun; Rintala, Pauli; Tan, Jernice Sing Yee; Wu, Yandan; Yang, Hannah; Kärnä, Eija; Maeng, Hyokju; Schliemann, André Lisandro; Ding, Ding (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Background Meeting daily guidelines for physical activity, screen time, and sleep duration is associated with a host of health indicators for youth. In this cross-sectional observational study, we investigated the associations ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.