Liikunnanopettajien kokemuksia liikunta-oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulussa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tutkielmani tarkoitus oli selvittää millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla on liikunta oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta, sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulumaailmassa. Kysyin liikunnanopettajilta heidän kokemuksiaan, millä tavoin he kokevat muiden aineenopettajien ja rehtorien arvostavan liikunta oppiainetta ja sen opettajia yläkouluissa ja lukioissa tänä päivänä. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Aineistoni hankin haastattelemalla liikunnanopettajia yksilöhaastatteluin. Haastattelin yhteensä kuutta liikunnanopettajaa, kolmea naista ja kolmea miestä Keski- ja Etelä-Suomesta. Haastatteluiden yhteenlaskettu kesto oli 177 minuuttia ja haastatteluiden litteroitu sivumäärä oli 36 sivua (Times New Roman 12, riviväli 1). Tulokseni muodostin aineiston teemoittelun ja laadullisen sisällänanalyysin seurauksena.
Tuloksissa nousi esiin viisi selkeätä teemaa. Tulosten mukaan opettajien liikunnan arvostus on hyvin yksilöllistä. Liikunnanopettajat uskovat opettajien omien koululiikuntakokemuksien vaikuttavan heidän liikunta oppiaineen arvostukseen. Jatko-opintoihin pääsemiseen vaikuttavien arvosanojen uskotaan vaikuttavan osaltaan negatiivisesti liikunta oppiaineen arvostukseen. Koulujen rehtoreilla nähdään olevan merkittävä rooli koulun yleiseen suhtautumiseen liikunta oppiainetta kohtaan. Rehtorien liikunnan arvostuksella on vaikutus koulun liikuntaan käytettävillä resursseilla, jotka taas itsessään vaikuttavat oppiaineen arvostukseen. Liikunnanopettajien toiminta tunneilla ja tuntien ulkopuolella on suuri liikunta-oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostukseen vaikuttava tekijä. Tutkimukseni haastateltavien mukaan yleisesti opettajina liikunnanopettajat nähdään yhtä pätevinä kuin muutkin aineenopettajat. Uudella voimaantulevalla opetussuunnitelmalla ei koeta olevan suoranaisia vaikutuksia liikunta oppiaineen tai liikunnanopettajien arvostukseen.
Liikunta oppiaineen arvosanan vähäisen vaikutuksen jatko-opintoihin haettaessa voidaan nähdä vaikuttavan merkittävästi liikunta oppiaineen arvostukseen. Oppiaineelle valtakunnallisessa tuntijaossa pyhitetyt tuntimäärät kertovat osaltaan oppiaineen paikasta koulussa. Uudessa tuntijaossa liikunta oppiaine sai yhden lisätunnin peruskouluun, samoin liikunnanopettajat kokivat oppiaineen yleisen arvostuksen olevan nousussa yhteiskunnassa. Resurssien ja koulujen rehtorien nähtiin olevan suurimpia liikunta oppiaineen arvostukseen vaikuttavia tekijöitä yksittäisessä koulussa.
...
Physical education teachers experiences on the appreciation of physical education and physical education teachers and factors related on that appreciation in school.
The aim of my thesis is to explain what kind of experiences physical education teachers have on the appreciation of physical education as a subject, and the appreciation of physical education teachers in the school environment. I interviewed physical education teachers about their experiences on what kind of appreciation do the teachers of other subjects and the head of school presently have towards physical education and its teachers and what factors are connected in that appreciation. I am using a qualitative research method in my study. My research data was collected by conducting one-to-one interviews with physical education teachers. I interviewed six physical education teachers in total, three women and three men from Central and Southern Finland. The total length of the recorded interviews was 117 minutes and the number of transcribed interviews was 36 pages (font Times New Roman 12, spacing 1). I came to my conclusion through applying thematic analysis as well as qualitative content analysis to the research data.
Five clear themes could be found from the research data. The results suggest that the appreciation of physical education among teachers is highly dependent on the individual in question. Grades are an important factor that affect the student’s possibilities of admittance to higher education and physical education is seen as an irrelevant subject regarding that goal, thus affecting the appreciation of the subject. The heads of school are seen to have an important role on the general attitude towards physical education as a subject. One of the big factors that impact the appreciation of physical education as a subject and the appreciation of the physical education teachers is the general behavior of the physical education teachers in schools. According to the persons I interviewed for my study, physical education teachers are generally seen as being as competent as the teachers of other subjects. The new curriculum that is becoming effective is not seen as having any direct impact on the appreciation of the physical education subject or the physical education teachers.
The minor impact the physical education grade has regarding the applicant’s eligibility for higher education is a notable factor in the appreciation of physical education as a subject. The number of hours given to the school subject in the national distribution of lesson hours in part represents the appreciation the school holds for the subject. The physical education teachers felt that the appreciation for physical education as a subject is generally increasing in society. The most important factors affecting the appreciation of physical education were found to be the school’s resources and the attitudes the heads of schools have towards physical education.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä
Mattila, Salli (2019)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se ... -
Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
Kauppila, Veera; Asikainen, Pauliina (2021)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on tanssinopetuksesta yläkoulussa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia tekijöitä liikunnanopettajat ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
Ahonen, Johan (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia motivointikeinoja yläkoulun liikunnanopettajat käyttävät, millaisia asioita pidetään motivoinnin kannalta tärkeinä sekä millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin ... -
Liikunnan opetusryhmien jakaminen ja oppilasmäärät yläkouluissa : liikunnanopettajien näkemyksiä opetusryhmien muodostamisesta
Vaahersola, Joona; Rikkonen, Toni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa ryhmissä liikunnanopetusta järjestetään suomalaisissa yläkouluissa. Tarkastelun kohteena olivat opetusryhmien koko ja jako kaikille yhteisiin sekaryhmiin sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.