Big datan hyödyt moderneissa verkko-oppimisympäristöissä
Opiskelu verkko-oppimisympäristöissä on lisääntynyt yhä enemmän viime vuosina. Samaan aikaan opiskelumuodon murros on esittänyt uusia haasteita oppilaitoksille: kuinka integroida tehokkaasti tätä uutta teknologiaa osaksi opettamista? Eräänä ratkaisuna ongelmaan on esitelty oppimisen analytiikka, jossa verkko-oppimisympäristöt käyttävät big dataa osana oppimisen ja opettamisen tehostamista. Tutkielmassa esitellään eri tapoja hyödyntää big dataa osana opetusta ja oppimista, arvioidaan niiden hyötyjä ja verrataan niitä perinteisen verkko-oppimisen esittämiin haasteisiin. Tuloksina ilmaantui kolme päätapaa käyttää big dataa osana verkko-oppimisympäristöjä: datan visualisaatio ja ennusteet, suositusjärjestelmät sekä oppimisympäristöjen personointi. Näiden päähyötyinä esiteltiin mm. paranneltu päätöksenteko sekä oppimisen ja opettamisen tehostaminen kerätyn datan pohjalta. Perinteisiin verkko-oppimisen haasteisiin se vastasi mm. monipuolisemmalla ympäristön käytöllä ja jatkuvalla ympäristön kehityksellä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
...
Nowadays, education is shifting more and more into different e-learning environments. This poses a new challenge to the learning institutions: how to effectively integrate these new technologies into teaching? As one solution to the problem learning analytics is presented. In learning analytics, e-learning environments utilize big data to reinforce both teaching and learning. In the thesis, different ways of utilizing big data in e-learning environments are presented and their benefits are assessed and compared to the traditional challenges of e-learning. As result, three ways to utilize big data were discovered: data visualization and prediction, recommendation systems and personalized learning environments. The main benefits of these technologies were more effective decision-making, learning and teaching based on the data collected. To the traditional challenges of e-learning learning analytics offered i.a. more versatile usage of the environment and the continuous development of the environment. The thesis was conducted as a literature review.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4987]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppimisanalytiikan hyödyt oppimiselle moderneissa verkko-oppimisympäristöissä
Toitturi, Mikko (2020)Oppimisanalytiikka on tieteenala, jossa oppilaiden verkko-oppimisympäristössä tuottamaa dataa analysoidaan opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi. Sen ennustetaan tuovan paljon hyötyjä oppilaiden ymmärrykseen, taitotasoon, ... -
Matematiikan kirjoittaminen verkko-oppimisympäristöissä : erilaisia menetelmiä
Zhidkikh, Denis (2018)Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
Kaseva, Anu (2014)Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten opetusharjoittelun yhteydessä lukion ÄI5 Teksti, tyyli ja konteks-ti kurssille luodun blogipohjaisen Klassikkopaletti-internetsivuston ja siihen liittyvän työskentelyn kautta voidaan ... -
Virtuaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden haasteita korkeakoulukontekstissa
Kuikka, Salla (2018)Verkkoon rakennetuilla oppimisympäristöillä eli virtuaalisilla oppimisympäristöillä ja niiden alalajityyppinä tunnetuilla oppimisen hallintajärjestelmillä on suuri rooli erityisesti korkeakouluissa, jossa on tyypillistä, ...