Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.advisorKiili, Johanna
dc.contributor.authorPylkkänen, Veera
dc.date.accessioned2018-02-05T16:45:10Z
dc.date.available2018-02-05T16:45:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1826461
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57000
dc.description.abstractDigitaaliset pelit tekevät tuloaan suomalaiseen esiopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon, millaisia ja missä tilanteissa digitaalisia pelejä esiopetuksessa pelataan sekä kuinka kasvattajiin ja toisaalta heidän työympäristönsä voimavaroihin liittyvät tekijät ovat yhteydessä pelaamisen useuteen esiopetuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja aineistonkeruussa hyödynnettiin ammattijärjestöjä ja sosiaalista mediaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 94 esiopetuksessa työskentelevää kasvattajaa. Aineiston analyysi toteutettiin määrällisesti ja keskeisimpänä menetelmänä oli lineaarinen regressioanalyysi. Eri esiopetusryhmien välillä oli suuria eroja sen suhteen, kuinka usein digitaalisia pelejä pelattiin. Digitaalisia pelejä pelattiin tyypillisimmin ohjatun toiminnan aikana. Selkeästi eniten esiopetuksessa pelattiin oppimispelejä, joista suosituin oli Ekapeli. Tablettitietokoneen käyttömahdollisuus vaikutti merkittävästi siihen, kuinka paljon esiopetuksessa pelattiin digitaalisia pelejä. Monenlaisten ammattikasvattajien muodostamat tiimit luovat hyvän pohjan digitaalisten pelien integroimiseksi osaksi esiopetusta, sillä kasvattajiin liittyvät tekijät eivät selittäneet pelaamisen useutta esiopetuksessa, kun työympäristön voimavarat otettiin huomioon. Huomiota tulisikin kiinnittää erityisesti siihen, että kaikilla esiopetusryhmillä olisi mahdollisuus tablettitietokoneen käyttöön.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEkapeli
dc.titleDigitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa!
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802051427
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2018-02-05T16:45:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysokasvattajat
dc.subject.ysotaulutietokoneet
dc.subject.ysooppimispelit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot