dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.advisor | Kiili, Johanna | |
dc.contributor.author | Pylkkänen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2018-02-05T16:45:10Z | |
dc.date.available | 2018-02-05T16:45:10Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1826461 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57000 | |
dc.description.abstract | Digitaaliset pelit tekevät tuloaan suomalaiseen esiopetukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon, millaisia ja missä tilanteissa digitaalisia pelejä esiopetuksessa pelataan sekä kuinka kasvattajiin ja toisaalta heidän työympäristönsä voimavaroihin liittyvät tekijät ovat yhteydessä pelaamisen useuteen esiopetuksessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja aineistonkeruussa hyödynnettiin ammattijärjestöjä ja sosiaalista mediaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 94 esiopetuksessa työskentelevää kasvattajaa. Aineiston analyysi toteutettiin määrällisesti ja keskeisimpänä menetelmänä oli lineaarinen regressioanalyysi.
Eri esiopetusryhmien välillä oli suuria eroja sen suhteen, kuinka usein digitaalisia pelejä pelattiin. Digitaalisia pelejä pelattiin tyypillisimmin ohjatun toiminnan aikana. Selkeästi eniten esiopetuksessa pelattiin oppimispelejä, joista suosituin oli Ekapeli. Tablettitietokoneen käyttömahdollisuus vaikutti merkittävästi siihen, kuinka paljon esiopetuksessa pelattiin digitaalisia pelejä.
Monenlaisten ammattikasvattajien muodostamat tiimit luovat hyvän pohjan digitaalisten pelien integroimiseksi osaksi esiopetusta, sillä kasvattajiin liittyvät tekijät eivät selittäneet pelaamisen useutta esiopetuksessa, kun työympäristön voimavarat otettiin huomioon. Huomiota tulisikin kiinnittää erityisesti siihen, että kaikilla esiopetusryhmillä olisi mahdollisuus tablettitietokoneen käyttöön. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Ekapeli | |
dc.title | Digitaalisen pelaamisen käytäntöjä esiopetuksessa : kasvattajat ja tabletit valmiina, peli alkaa! | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201802051427 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2018-02-05T16:45:10Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | kasvattajat | |
dc.subject.yso | taulutietokoneet | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |