"Saa vähä enemmänki apua, jos tarvii" : tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioituna
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa oppilaiden kokemuksia kolmiportaisen tuen välivaiheesta, tehostetusta tuesta. Oppilaiden kokemuksia tuen saannista tarkasteltiin kouluun kiinnittymisen näkökulmasta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää seitsemäsluokkalaista oppilasta. Jokainen tutkimukseen osallistunut oppilas sai tehostettua tukea vähintään kahdessa eri oppiaineessa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, että tehostetun tuen oppilaat olivat suurimmalta osin tyytyväisiä siihen tukeen, jota he olivat koulussa ja kotona saaneet oman oppimisensa ja koulunkäyntinsä tueksi. Merkittävää oli se, että oppilaat kertoivat saaneensa tukea enemmän yläkoulussa kuin alakoulussa. Lisääntyneellä koulunkäynnin tuella näytti tämän tutkimuksen mukaan olevan myönteinen yhteys oppilaiden oppimiseen, koulumenestykseen ja koulussa koettuihin tunteisiin. Lisäksi tuki näytti aktivoineen oppilaita tekemään töitä omien tavoitteiden eteen myös itsenäisesti.
Saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että tehostettu tuki on ollut oppilaille tärkeä asia ja, että tehostettu tuki on vahvistanut oppilaiden kouluun kiinnittymistä. Tuloksista näkee selvästi myös sen, että toisen ihmisen antaman tuen ja avun tarve on edelleen suuri, vaikka yhä enenevissä määrin oppimista pyritään tukemaan myös esimerkiksi erilaisilla teknologian avulla tuotetuilla sovelluksilla.
...
Muu nimeke
Tehostetun tuen merkitys oppilaan näkökulmasta arvioitunaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
Risikko, Marika; Miettinen, Lotta (2021)Kouluun kiinnittymisen käsite on alun perin muodostunut koulun keskeyttämisen tutkimuksen myötä. Kiinnittymisellä kuvataan oppilaan asennetta ja sitoutumista koulunkäyntiin. Erityisoppilaat voivat olla suuremmassa riskissä ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Tukivastemalli (Response to intervention model)
Kinnunen, Anne-Mari (University of Jyväskylä, 2021)Tukivastemalli on oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnittelua ja toteutusta selkeyttävä toimintatapa, jota voidaan hyödyntää minkä tahansa taidon tukemisessa kolmiportaisen tuen mallin kaikilla portailla. Tukivastemallissa ... -
Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
Luttinen, Vilho (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin rehtorit ovat osallisena tehostetun tuen prosessissa. Rehtoreilta kysyttiin olivatko he osallistuneet pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. Tässä ... -
Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
Tiitinen, Elise; Simonen, Julia (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.