Joukkoviestimestä keskustelukumppaniksi? : vertailua medioiden ja viranomaisten vuorovaikutuksesta yleisönsä kanssa sosiaalisessa mediassa
Tässä tutkielmassa selvitämme, miten mediaorganisaatioiden ja viranomaisten sosiaalisen median vuorovaikutussuhteet yleisöidensä kanssa poikkeavat toisistaan. Vertailun tarkoituksena on kuvata, ovatko organisaatiot omaksuneet viestintäänsä sosiaalisen median logiikan vai tukeutuvatko he edelleen joukkoviestinnän logiikkaan. Tutkimme myös, millaisia suunnitelmia mediaorganisaatioilla ja viranomaisilla on tulevaisuudessa sosiaalisen median hyödyntämisessä.
Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastattelimme kolmea mediaorganisaatiota ja kolmea viranomaista. Analysoimme aineistoa laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen ja pyrimme löytämään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia tutkittavien organisaatioiden vuorovaikutuksessa.
Sosiaalisen median rooli niin mediaorganisaatioiden kuin viranomaisten viestinnässä on kasvanut samalla, kun läsnäolo sosiaalisessa mediassa alkaa olla elinehto. Yksittäisten ihmisten välisessä viestinnässä sosiaalisessa mediassa molemminpuolinen vuorovaikutus on ollut arkipäivää jo kauan, mutta etenkin mediatalot vaikuttavat tutkimuksemme mukaan pitäytyvän yhdensuuntaisessa ”yhdeltä monelle” suuntautuvassa viestinnässä. Viranomaisilla sen sijaan molemminpuolinen vuorovaikutus on toiminnan keskiössä.
Mediaorganisaatioiden ja viranomaisten sosiaalisen median käytännöt poikkeavat siis merkittävästi toisistaan, ja tämä luo mielenkiintoisen vertailuasetelman.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5273]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa
Reinikainen, Hanna (ProCom ry, 2019)Sosiaalinen media tarjoaa brändeille ja organisaatioille parhaimmillaan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja jopa pitkäaikaisten suhteiden rakentamiseen kuluttajien ja sidosryhmien kanssa. Reaaliaikainen ja avoin ... -
Kuuntelun ja dialogin kypsyys sosiaalisessa mediassa
Erkkilä, Taina; Syvänen, Salla (ProCom ry, 2019)Sosiaalisen median käytön yleistymisestä huolimatta monet organisaatiot pistävät panoksensa vain yksisuuntaiseen markkinointiviestintään, eivätkä systemaattisesti kuuntele digitaalisia keskusteluja tai lähde mukaan dialogiin. ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ... -
Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
Liimatainen, Iia (2017)Liiketoimintaympäristö on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entistä enemmän valtaa yrityksiä kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla ...