Emotionaalisen käytettävyyden vaikutus mielen hyvinvoinnin edistämiseen suunnatuissa web-palveluissa
Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina hälyttävästi.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo tutkimusten osoittavan, että noin 20–25%
nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä. Nämä ovat koululaisten ja
nuorten aikuisten yleisimpiä terveysongelmia. Eläketurvakeskuksen mukaan
masennus on suurin työkyvyttömyyttä aiheuttava yksittäinen asia. Näiden syiden
takia Suomessa on tärkeää panostaa mielenterveyden ja mielen hyvinvoinnin
edistämiseen ja ennaltaehkäisyyn, ja mielen hyvinvointi onkin omana kehitysalueenaan
SOTE-uudistuksessa. Yksi keino varhaiseen hoitoon on tarjota mielenterveyden
edistämiseen tarkoitettuja sähköisiä web-palveluja. Ne ovat kustannustehokkaita,
ja niiden nopea päivitettävyys on iso etu. Tässä pro gradu —
tutkielmassa tutkitaan sitä, miten emotionaalinen käytettävyys vaikuttaa mielen
hyvinvoinnin sivustojen käytettävyyteen ja voiko emotionaalisella käytettävyydellä
vaikuttaa mielenterveysongelmiin liittyvän stigman vähentämiseen ja siitä
yli pääsemiseen. Stigma on yksi iso syy siihen, miksi ihmiset viivyttelevät avun
etsimistä aikaisessa vaiheessa. Emotionaalinen käytettävyys sivuutetaan usein
ohjelmistojen kehityksessä, vaikka se on yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein yksittäinen
asia sähköisen palvelun käytön adaptoimisessa ja pitkäaikaisen käytön
varmistajana. Tutkittavat sähköiset palvelut tässä tutkielmassa ovat Jyväskylän
yliopiston Opiskelijan kompassi, joka on hyväksymis- ja omistautumisterapian
sähköinen palvelu opiskelijoille, sekä Hyvinvoiva minä, joka on Jyväskylän yliopiston
ja korkeakoululiikunnan kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen sivusto.
Tutkimuksen empiirinen otanta on poimittu Jyväskylän yliopiston opiskelijoista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että emotionaalinen käytettävyys on
iso vaikuttava asia sivustojen yleisessä käytettävyydessä, ja että se on erityisen
tärkeä asia mielen hyvinvoinnin sivujen käytettävyydessä. Emotionaalisen käytettävyyden
ja stigman suhdetta ei tuloksissa todettu, eikä stigmaa koettu käytön
kannalta ongelmalliseksi yliopiston opiskelijoiden sisäisissä opiskelu- ja ystäväpiireissä.
...
Youth mental health problems have increased dramatically in the past years. According
to statistics provided by the Finnish Department for Health and Wellbeing,
20-25% percent of young adults suffer from mental health issues. These problems
are the most common type of health problem in this age group. The Finnish
Centre for Pensions (ETK) informs that depression is the highest contributor to
unemployment. This is also the reason why Finland is putting much effort and
resources into mental health problem prevention and mental well-being promotion.
Mental wellbeing has a major role in the new Social Service and Welfare
SOTE reform. One effective and economic way to provide mental health services
is through web portals. This thesis presents a study on the role of emotional design
factors in mental health site usability, and how it can help to prevent and
overcome stigmatization of mental health - stigma is a major reason for individuals
to prolong or even avoid seeking assistance at an early stage. Emotional design
and usability are often neglected in web-development, which is because a
significant oversight due to the fact that this is one of the most significant dimensions
when considering product adaptation and longtime usage. The thesis focuses
on a case study of the University of Jyväskylä’s University Opiskelijan
kompassi (OK, Student Com-pass), Hyvinvoiva minä (Wellbeing Me) sites. Empirical
material has been gathered from students at the University of Jyväskylä
and findings show that the emotional usability is a very important issue in the
general usability of websites and is of importance to the usability of the pages
that supports the wellbeing of the mind. The relationship between emotional usability
and stigma was not found in the results, and stigma was not considered
problematic in regards to use within the university's internal and academic circles.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Ikääntyneiden henkilöiden emotionaalisen hyvinvoinnin ja yksin asumisen yhteys kaatumispelkoon
Laitila, Kirsi (2022)Suuri osa ikääntyneiden henkilöiden tapaturmista johtuu kaatumisista. Kaatumispelko on riskitekijä kaatumisille. Kaatumisten yleisin tapahtumapaikka on koti ja yksin asumisella saattaa olla yhteyttä kaatumispelkoon. ... -
Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin
Korppi-Tommola, Milla (2015)Korppi-Tommola Milla, 2015, Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin. Jyväskylän Yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden ... -
Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
Karhunen, Niko (2020)Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata ... -
Vasteajan vaikutus emotionaaliseen käyttäjäkokemukseen
Pohjola, Markus (2015)Vasteajan vaikutus käyttäjäkokemukseen on kiistaton, mutta vasteaikojen suhteesta käyttäjäkokemukseen ja varsinkin sen emotionaalisiin dimensioihin tarvitaan lisää tutkimustietoa. Lisäksi voimassa olevia suosituksia vasteajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.