Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät mobiiliverkkokaupassa
Impulssiostamisen ilmiötä on tutkittu kivijalkamyymälöiden kontekstissa jo 1950-luvulta lähtien. Teknologian kehitys on tuonut kuluttajien impulssiostokäyttäymiselle kokonaan uuden ulottuvuuden. Mobiililaitteiden ja etenkin älypuhelinten suosion jatkuva kasvu on tuonut mobiiliverkko-ostoympäristöt kuluttajien saataville ajasta ja paikasta riippumatta. Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen keinoin, millaisia vaikutuksia mobiililaitteilla on kuluttajien impulssiostokäyttäytymiseen ja mitkä tekijät mobiiliverkko-ostoympäristössä aiheuttavat impulsiivista ostokäyttäytymistä. Tutkielman tavoitteena on tuoda lukijalle käsitys impulssiostamisen määritelmästä, mobiiliverkkokaupan tyypeistä sekä impulssiostamisen ilmenemisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä mobiiliverkkokaupassa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että mobiiliverkkokauppojen jatkuva saatavilla olo sekä niiden yhdistyminen sosiaalisten verkostopalveluiden kanssa altistavat käyttäjän impulssiostoille perinteistä kivijalkamyymälää helpommin. Mobiiliverkkokaupassa tapahtuvien impulssiostojen taustasyiksi on osoitettu muun muassa personoitu sisältö, suosittelujärjestelmät sekä helppokäyttöisyyden vaikutukset käyttäjän hedonistisiin tunnetiloihin.
...
Impulse buying as a phenomenon has been studied since 1950. Development of technology has brought whole new dimensions to the consumers’ impulse buying behavior. The growing popularity of mobile devices, especially smartphones, has brought mobile stores available for consumers regardless of the time or the place. In this bachelor’s thesis the effects of mobile devices to consumers’ buying behavior and the factors behind impulse buying behavior in mobile store are researched by means of a literature review. The thesis aims to present the definition of impulse buying, the different forms of mobile stores and how the mobile store affects consumers’ impulse buying behavior.
Based on the literature review it can be stated that the constant availability of mobile shopping possibilities and their presence in social media platforms exposes consumers to impulse buying behavior more than a traditional brick and mortar store. The factors behind impulse purchases are, inter alia, the personalized content, recommendation systems and the effects of the ease of use to the hedonistic feelings of the user.
Keywords: impulse buying, mobile store, m commerce, consumer behavior
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
Liefveld, Laura (2011)Liefveld, Laura Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 39 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämän tutkielman tarkoituksena ... -
Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
Ranilehto, Jessica (2022)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa käsitellään kuntosalijäsenyyteen liittyvää ostoprosessia sekä motivaation merkitystä kuntosalille ... -
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Kuluttajan sijoituskäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät
Slotte, Joanna (2002) -
Nuorten rahat ja yhteiskunnallinen muutos : teini-ikäisten käyttörahat ja niihin vaikuttavat tekijät 1983-2013
Wilska, Terhi-Anna; Lintonen, Tomi (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2017)Nuorten käyttörahojen määrä seurasi taloudellisia suhdanteita aina 1990-luvun lamavuosiin asti. Tämän jälkeen nuorten pysyvästi laskenut työllisyysaste on vähentä- nyt erityisesti 16–18-vuotiaiden käyttörahan määrää. ...