University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä

Thumbnail
View/Open
278.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Liefveld, Laura
Date
2011
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Liefveld, Laura Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 39 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä impulssiostamisella tarkoitetaan, mitkä tekijät erottavat verkkokaupan ja Internetin ostoympäristönä perinteisestä kauppapaikasta sekä mitkä eri ostoympäristön ulkoiset tekijät vaikuttavat kuluttajien impulssiostamiseen Internet-ostoympäristössä. Impulssiostamista perinteisessä ostoympäristössä on tutkittu jo useiden vuosikymmenien ajan, jonka aikana näkökulmat ilmiön tutkimiseen ovat vaihdelleet sen ymmärtämisestä ja tarkemmasta määrittelystä siihen vaikuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Impulssiostamisen käsitteellinen määrittely on eri tutkijoiden kesken vieläkin hieman epäselvä, mutta tiivistettynä sen voidaan sanoa tarkoittavan hetken mielijohteesta tapahtuvaa ostamista. Internet-ostoympäristössä ilmenevää impulssiostamista on tutkittu verrattain vähän, vaikka sillä on tänä päivänä iso ja alati kasvava osuus kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Perinteiseen ostoympäristöön suunnattua tutkimusta ei voi kokonaisuudessaan soveltaa verkkoympäristöön, sillä mm. informaatioteknologian toimiminen jälleenmyyjän ja kuluttajan välikätenä sekä teknologian mahdollistama aika- ja paikkarajoitteiden poistuminen luovat huomattavan eron perinteiseen ostoympäristöön verrattuna. Monet tutkijat ovatkin osoittaneet tarpeen verkkoimpulssiostamisen perustavanlaatuiselle tutkimiselle. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena erilaista tieteellistä aineistoa tutkien, hyödyntäen ja yhdistellen. Näiden eri lähteiden perusteella sähköisessä ostoympäristössä impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät on jaettu Internetostoympäristön yleisluontoisiin ominaisuuksiin sekä yksittäisen verkkokaupan sisältämiin vihjeisiin. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että sekä Internet- ostoympäristön yleisluontoisista ominaisuuksista johtuvia että yksittäisen verkkokaupan sisältämiä impulssiostamiseen vaikuttavia ulkoisia tekijöitä on lukuisia. Monet niistä myös puoltavat selvästi Internetiä perinteistä kauppapaikkaa enemmän impulssiostamiseen kannustavana ympäristönä, mikä myös jälleenmyyjien on syytä ottaa huomioon. ...
Keywords
Internet-ostoympäristö verkkoliiketoiminta verkkokauppa impulssiostaminen jälleenmyyjä kuluttaja
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103071863

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät 

    Hannuksela, Emma-Stiina (2019)
    Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ...
  • Verkkoliiketoiminnan menestymiseen vaikuttavat tekijät Suomessa 

    Yli-Jaskari, Tuomas (2017)
    Tässä Pro Gradu työssä tutkitaan verkkoliiketoiminnan menestymiseen vaikuttavia tekijöitä Suomessa. Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen ja työn aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella. Vastauspyyntöjä kyselyyn ...
  • Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla 

    Liefveld, Laura (2013)
    Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ...
  • Taiteen nettishoppailua : dokumentaatio taiteen verkkokaupan toiminnasta digitalisoituvilla taidemarkkinoilla 

    Viirret, Katariina (2020)
    Tutkielma käsittelee taiteen verkkokauppaa uutena taiteen välityskanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia dokumentoimalla Suomessa toimivan taiteen verkkokauppa Taikon toimintaa.
  • Elintarvikkeiden verkkokauppa : motivaatio ostamiseen ja päätöksenteko - tapaustutkimus eräästä verkkoruokakaupasta 

    Hento, Inka (2013)
    Tämä tutkielma käsittelee elintarvikkeiden verkkokauppaa. Tutkielmassa tarkasteltiin elintarvikkeiden verkkokauppaa, siihen liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, sekä kuluttajan motivaatiota ruoan ostamiseen verkosta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre