Show simple item record

dc.contributor.advisorAro, Mikko.
dc.contributor.authorKatila, Lassi
dc.date.accessioned2018-01-04T16:41:40Z
dc.date.available2018-01-04T16:41:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1809865
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56599
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen kielen kontekstissa ja selvittää sen kehitystä ja yhteyttä sukupuoleen ja luokkatason sisällä vaihtelevaan ikään. Tutkimus perustui Suomen Akatemian rahoittaman Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteisen SELDI-hankkeen tarjoamaan dataan, joka on kerätty itä- ja keskisuomalaisista kouluista vuosina 2013-14. Tutkittava joukko käsitti yhteensä 1102 oppilasta, joista tyttöjä oli 534 ja poikia 568. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla oppilaiden tuloksia kolmessa eri lukusujuvuutta mittaavassa testissä. Analyysissä hyödynnettiin toistomittausten varianssianalyysiä, joka toteutettiin SPSS-ohjelmistolla. Analyysi tehtiin jokaisen kolmen testin suhteen kahteen kertaan niin, että toisella kerralla keskityttiin tutkimaan sukupuolen vaikutusta ja toisella iän. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tytöt olivat poikia sujuvampia lukijoita. Erot olivat suurimmillaan nuorimpien oppilaiden joukossa ja tasoittuivat vuosiluokilla ylöspäin mentäessä. Myös ikä vaikutti lukusujuvuuden tasoon luokkatason sisällä vanhempien oppilaiden ollessa nuorempia sujuvampia lukijoita. Tulokset lukusujuvuuden yhteyksistä sukupuoleen ja ikään mukailivat johdonmukaisesti aiempaa, lähinnä englannin kielen kontekstissa syntynyttä tutkimustietoa. Testeistä sukupuolierot näkyivät selkeämmin ALLU-testissä, jossa oppilaan tuli erotella sanaketjuista yksittäisiä sanoja, kuin kahdessa muussa testissä, jotka mittasivat tekstin lukemista sekä ääneen että hiljaa itsekseen. Poikien lukusujuvuuden kehittymiseen ja sen vahvistamiseen olisi kiinnitettävä enemmän huomiota esimerkiksi tukemalla myönteistä asennetta lukemista kohtaan ja tarjoamalla laajasti erilaisia tekstejä omaehtoisen lukuharrastuksen tukemiseksi.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (50 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.titleLukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801041064
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2018-01-04T16:41:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysosyntymäaika
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record