Rikospaikkatutkimus kokeellisen kemian opetuksen kontekstina
Authors
Date
2017Tämän tutkielman kirjallisuusosassa tarkasteltiin kemiaa luonnontieteenä, oppilaiden suhtautumista kemian opiskeluun ja suhtautumisen vaikutusta osaamiseen. Lisäksi selvitettiin kontekstisidonnaisen opetuksen mahdollisuuksia, etenkin rikospaikkatutkimuksen kontekstin pohjalta. Kirjallisuusosan tarkoituksena oli myös selvittää, mitä rikospaikkatutkimuksen konteksti tarjoaa kemian opetukseen.
Kirjallisuusosasta selvisi, miten kemia luonnontieteenä kehittää oppilaiden ajattelu- ja tiedelukutaitoa. Oppilaat suhtautuvat kemian opiskeluun varauksella ja tällä asennoitumisella on korrelaatiota osaamisen kanssa. Kontekstisidonnaisen opetuksen pyrkimyksenä on tehdä opetettavasta asiasta oppilaille merkityksellistä. Kemian osalta rikospaikkatutkimuksen konteksti onnistuu tässä hyvin, sillä se koetaan kiinnostavana ja sillä on vahva yhteys kemiaan.
Tutkimuksen kokeellisessa osassa tarkasteltiin Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen opettajankoulutuksen rikospaikkatutkimuksen kontekstilla järjestämiä oppilasvierailuja. Tarkoituksena oli erilaisten tutkimusmenetelmien avulla selvittää, miten eri osapuolet kokivat kyseiset vierailut.
Kokeellisesta osasta saatujen tulosten perusteella kaikki osapuolet kokivat oppilasvierailut onnistuneiksi ja rikospaikkatutkimuksen kontekstin toimivaksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29149]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
Nurmela, Annu (2018)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ... -
Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
Häkkinen, Pirjo (2019)Tämän työn teoreettisena taustana on toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä kolmesta eri kokonaisuudesta liittyen FYKE (FYsiikka ja KEmia) –opetukseen. Nämä kaikki tapaukset olivat osa Jyväskylän ... -
Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
Laasala, Riku (2018)Pro gradu -tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoitus oli kehittää kemian opetukseen uutta oppimateriaalia keittiökemian kontekstissa. Tutkielmassa myös kartoitettiin oppilaiden näkemyksiä keittiökemiasta ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
Karhunen, Sanna (2014)Tutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehtyä oppilaan näkökulmasta samanaikaisopetuksen hyötyihin ja ...