Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
Tekijät
Päivämäärä
2014Tutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehtyä oppilaan näkökulmasta samanaikaisopetuksen hyötyihin ja haittoihin. Samalla haluttiin myös selvittää samanaikaisopetuksen vaikutusta oppilaiden motivaatioon, oppimistuloksiin ja oppilaiden huomioimiseen kokeellisessa työskentelyssä.
Tutkimus tehtiin keskisuomalaisessa yläkoulussa keväällä 2012, ja se kesti kaksi viikkoa. Tutkimukseen osallistui kaksi kemian opettajaa, tutkimusryhmä ja kaksi vertailuryhmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, koska tutkimuksessa haluttiin perehtyä syvällisesti yksittäiseen tapaukseen. Tutkimuksen aineisto hankittiin monipuolisin menetelmin, joita olivat oppituntien havainnointi, opettajien ja oppilaiden haastattelut, oppilaille teetetty kyselytutkimus ja koe samanaikaisopetuksen tunneilla käsitellyistä asioista. Aineiston keruuseen osallistui kaksi tutkijaa, joista tämän tutkimuksen kirjoittaja analysoi aineiston oppilaan näkökulmasta ja toinen tutkija analysoi aineiston opettajan näkökulmasta omassa tutkielmassaan.
Tulosten perusteella tunnilla ehdittiin tehdä enemmän kokeellisia töitä, jotka innostavat ja motivoivat oppilaita. Opettajilla oli enemmän aikaa jokaiselle oppilaalle ja opettajat ehtivät keskustella kokeellisesta työstä oppilaiden kanssa. Oppilaiden mielestä myös ilmapiiri parani luokassa ja työturvallisuutta noudatettiin paremmin. Oppilaat joutuivat enemmän keskittymään opetukseen samanaikaisopetuksessa, koska tunnilla oli vuoropuhelua. Oppilaat eivät kuitenkaan aina nähneet toista opettajaa tarpeellisena tunnilla, vaikka melko positiivisesti he suhtautuivat toiseen opettajaan. Koetulosten perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä oppilaiden oppimisesta ja osaamisesta, koska vertailuryhmien ja tutkimusryhmien välillä ei ollut suuria eroja. Oppilaat kuitenkin kokivat oppineensa enemmän samanaikaisopetuksen tunneilla.
Tutkimuksen perusteella samanaikaisopetus siis mahdollistaa kokeellisten menetelmien laajemman tai toistuvamman käytön kemian tunneilla. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että samanaikaisopetuksen vaikutuksia oppimistuloksiin olisi tutkittava paremmin ja enemmän.
...
Co-teaching in secondary school experimental chemistry classes - students' perspective
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Pääsitkö kärryille?" : ymmärtämisen varmistaminen yläkoulun matematiikan tunneilla
Kinnunen, Anni (2012)Kinnunen, Anni. ”PÄÄSITKÖ KÄRRYILLE?” Ymmärtämisen varmistaminen yläkou-lun matematiikan tunneilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yli-opiston kasvatustieteiden laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon. Tämän ... -
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
Annala, Juhana (2012)Tutkimuksessa selvitettiin yläkoulujen kemian opettajien kokeellisten opetusmenetelmien käyttämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kriittisesti yläkoulujen kemian opettajien kokeellisen opettamisen valmiuksia ... -
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa : opettajan pikaopas
Poikela, Tuomo (2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.