Rikospaikkatutkimus kokeellisen kemian opetuksen kontekstina
Tekijät
Päivämäärä
2017Tämän tutkielman kirjallisuusosassa tarkasteltiin kemiaa luonnontieteenä, oppilaiden suhtautumista kemian opiskeluun ja suhtautumisen vaikutusta osaamiseen. Lisäksi selvitettiin kontekstisidonnaisen opetuksen mahdollisuuksia, etenkin rikospaikkatutkimuksen kontekstin pohjalta. Kirjallisuusosan tarkoituksena oli myös selvittää, mitä rikospaikkatutkimuksen konteksti tarjoaa kemian opetukseen.
Kirjallisuusosasta selvisi, miten kemia luonnontieteenä kehittää oppilaiden ajattelu- ja tiedelukutaitoa. Oppilaat suhtautuvat kemian opiskeluun varauksella ja tällä asennoitumisella on korrelaatiota osaamisen kanssa. Kontekstisidonnaisen opetuksen pyrkimyksenä on tehdä opetettavasta asiasta oppilaille merkityksellistä. Kemian osalta rikospaikkatutkimuksen konteksti onnistuu tässä hyvin, sillä se koetaan kiinnostavana ja sillä on vahva yhteys kemiaan.
Tutkimuksen kokeellisessa osassa tarkasteltiin Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen opettajankoulutuksen rikospaikkatutkimuksen kontekstilla järjestämiä oppilasvierailuja. Tarkoituksena oli erilaisten tutkimusmenetelmien avulla selvittää, miten eri osapuolet kokivat kyseiset vierailut.
Kokeellisesta osasta saatujen tulosten perusteella kaikki osapuolet kokivat oppilasvierailut onnistuneiksi ja rikospaikkatutkimuksen kontekstin toimivaksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
Nurmela, Annu (2018)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ... -
Luonnontieteiden kokeellisen opettamisen ja tutkimusperustaisen opettamisen haasteet alakoulussa
Häkkinen, Pirjo (2019)Tämän työn teoreettisena taustana on toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmä kolmesta eri kokonaisuudesta liittyen FYKE (FYsiikka ja KEmia) –opetukseen. Nämä kaikki tapaukset olivat osa Jyväskylän ... -
Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
Laasala, Riku (2018)Pro gradu -tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoitus oli kehittää kemian opetukseen uutta oppimateriaalia keittiökemian kontekstissa. Tutkielmassa myös kartoitettiin oppilaiden näkemyksiä keittiökemiasta ... -
Samanaikaisopetus yläkoulun kokeellisilla kemian tunneilla : oppilaan näkökulma
Karhunen, Sanna (2014)Tutkimuksessa selvitettiin samanaikaisopetuksen vaikutuksia kokeellisen kemian tunneilla oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli erityisesti perehtyä oppilaan näkökulmasta samanaikaisopetuksen hyötyihin ja ... -
Tyttöjen ja poikien asenteita ja tunteita kokeellisuudesta kemian opetuksessa
Majuri, Jenni (2016)Tässä tutkielmassa tutkittiin tyttöjen ja poikien asenteita kemiaa ja kokeellisuutta kohtaan sekä tunteita liittyen kokeelliseen työskentelyyn sosiaalisen sukupuolen näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.