"I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään tarpeeksi.
Tutkielmassa käsitellään puhumista teorian, opettamisen ja valtakunnallisen lukion opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta, sekä aiempien tutkimusten valossa. Puhetaidon opetuksesta on suomalaisessa kontekstissa tehty vähäisesti tutkimusta, vaikka ääntämisen osa-alueesta on paljonkin tutkimusta. Tämä tutkimus nojaa kuitenkin enemmän ulkomailla EFL-opetuskonteksteissa tehtyihin tutkimuksiin. Mielenkiinnon kohteena on myös, mitä opetussuunnitelma sanoo suullisen kielitaidon opetuksesta, sillä Suomessa kansalliset opetussuunnitelman perusteet määräävät pitkälti, mihin suuntaan opetus kouluissa kehittyy. Lukion kohdalla toinen opetukseen vaikuttaja on myös ylioppilastutkinto.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta lukiosta keväällä 2017. 48 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Heistä suurin osa piti puhetaitoa kielitaidon osa-alueista tärkeimpänä, sillä heidän mielestään suullinen kielitaito on tärkein esimerkiksi matkustettaessa. Opetuksen määrä jakoi enemmän mielipiteitä, mutta suuri osa oli kuitenkin sitä mieltä, että opetusta tulisi olla enemmän, vaikka nykyinen määräkin on tyydyttävä.
Aineiston perusteella vaikuttaa siltä, että nuoret ovat ymmärtäneet vieraan kielen osaamisen merkityksen nykymaailmassa, sillä monet perustelut vastauksille sisälsivät mainintoja monikulttuurisista kohtaamisista. Monikulttuurinen kanssakäymisen ymmärtäminen on tavoitteena lukion opetussuunnitelmassa, joten kehityssuunta näyttää hyvältä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5367]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Investment in English language learning in Finnish upper secondary school
Koskinen, Oona (2024)Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
“I Have More Courage Now” : Students’ Perceptions of Content Learning and the Development of Their English Self-Concept during the Pre-DP Year
Roiha, Anssi; Salonen, Elise; Salminen, Jenna; Kivimäki, Riia; Laakkonen, Eero (MDPI, 2024)This study investigates students’ (n = 30) experiences of the pre-Diploma Programme (pre-DP) year in Finland. We examined how the students perceived the impact of English-medium teaching on their content learning, how their ...