dc.contributor.advisor | Hahn, Judit | |
dc.contributor.author | Pakkala, Vilma | |
dc.date.accessioned | 2017-12-09T18:23:16Z | |
dc.date.available | 2017-12-09T18:23:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56214 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään tarpeeksi.
Tutkielmassa käsitellään puhumista teorian, opettamisen ja valtakunnallisen lukion opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta, sekä aiempien tutkimusten valossa. Puhetaidon opetuksesta on suomalaisessa kontekstissa tehty vähäisesti tutkimusta, vaikka ääntämisen osa-alueesta on paljonkin tutkimusta. Tämä tutkimus nojaa kuitenkin enemmän ulkomailla EFL-opetuskonteksteissa tehtyihin tutkimuksiin. Mielenkiinnon kohteena on myös, mitä opetussuunnitelma sanoo suullisen kielitaidon opetuksesta, sillä Suomessa kansalliset opetussuunnitelman perusteet määräävät pitkälti, mihin suuntaan opetus kouluissa kehittyy. Lukion kohdalla toinen opetukseen vaikuttaja on myös ylioppilastutkinto.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta lukiosta keväällä 2017. 48 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Heistä suurin osa piti puhetaitoa kielitaidon osa-alueista tärkeimpänä, sillä heidän mielestään suullinen kielitaito on tärkein esimerkiksi matkustettaessa. Opetuksen määrä jakoi enemmän mielipiteitä, mutta suuri osa oli kuitenkin sitä mieltä, että opetusta tulisi olla enemmän, vaikka nykyinen määräkin on tyydyttävä.
Aineiston perusteella vaikuttaa siltä, että nuoret ovat ymmärtäneet vieraan kielen osaamisen merkityksen nykymaailmassa, sillä monet perustelut vastauksille sisälsivät mainintoja monikulttuurisista kohtaamisista. Monikulttuurinen kanssakäymisen ymmärtäminen on tavoitteena lukion opetussuunnitelmassa, joten kehityssuunta näyttää hyvältä. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | EFL | en |
dc.subject.other | language teaching | en |
dc.subject.other | speaking skill | en |
dc.subject.other | kielet | fi |
dc.subject.other | englannin kieli | fi |
dc.subject.other | opetus | fi |
dc.subject.other | puhe (ilmiöt) | fi |
dc.subject.other | puhetaito | fi |
dc.subject.other | lukiolaiset | fi |
dc.title | "I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201712094581 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-12-09T18:23:16Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |