University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Sosiaalinen media yrityksen sisäisessä viestinnässä

Thumbnail
View/Open
574.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tarvainen, Pihla
Date
2017
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa yrityksen sisäisen viestinnän välineenä. Yritykset ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi ulkoista viestintäänsä, kuten markkinointia. Vähitellen sosiaalinen media on kuitenkin valtaamassa alaa myös yritysten sisäisestä viestinnästä. Aiheen tutkiminen on mielenkiintoista aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Esimerkiksi Suomessa suurissa yrityksissä on otettu käyttöön sosiaaliseen mediaan pohjautuvia sisäisen viestinnän järjestelmiä. Aiheesta löytyy kuitenkin hyvin vähän tutkimustuloksia; tämä tekee aiheen tutkimisesta entistä tärkeämpää. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kirjallisuuden avulla kysymyksiin siitä, mitä ominaisuuksia sisäisellä viestinnällä on olemassa ja mitä näistä ominaisuuksista sosiaalisella medialla on. Päätutkimuskysymyksenä on näiden johdannainen, eli miten sosiaalinen media toimii sisäisen viestinnän työkaluna. Tutkielmassa havaittiin, että sosiaalinen media on hyvin monimutkainen käsite, ja tämän vuoksi sille on vaikea löytää yksiselitteistä määritelmää. Tutkielmassa havaittiin myös, että sosiaalisen median käyttöönotolla sisäisessä viestinnässä on aiempien tutkimusten perusteella enemmän haasteita kuin suoranaisia hyötyjä. Tämä luo mielenkiintoa jatkotutkimuskysymysten pohtimiselle. ...
 
Social media in corporate internal communication. This paper deals with social media as a tool for corporate internal communication. Companies have taken social media into their external communications, such as marketing. Gradually however, the social media sector is also in the field of corporate internal communications. Studying the subject is interesting because the subject is topical. For example, in a Finnish large companies, internal communication systems based on social media have been introduced. There are very few research findings on this topic; this makes the subject matter more important. The aim of the thesis is to answer the questions about what features of internal communication exist and what of these features on social media contains. The main research question is the derivative of these, which is how social media works as an internal communication tool. The thesis found that social media is a very complicated concept, and therefore it is difficult to find an unambiguous definition. The thesis also found that the introduction of social media in internal communication has more challenges than previous direct benefits based on previous studies. This creates an interest in reflection on further research questions. ...
 
Keywords
sosiaalinen media sisäinen viestintä Web 2.0 social media internal communication
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712084563

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen verkoston sivustot yrityksen sisäisessä viestinnässä : mahdollisuudet ja haasteet 

    Randelin, Juha (2012)
    Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen verkoston sivustoja sekä niiden hyödyntämistä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Tutkielma toteutettiin sekä tieteellisen kirjallisuuskatsauksen että tapaustutkimuksen avulla. ...
  • Sähköiset kanavat sisäisessä viestinnässä : tutkimus Keski-Suomen ja Pohjois-Savon ympäristökeskusten sisäisestä viestinnästä 

    Lampinen, Miia (2002)
  • Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018 

    Merilä, Laura (2019)
    Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ...
  • Knowledge Brokering in an Era of Communication Visibility 

    van Zoonen, Ward; Sivunen, Anu (Sage Publications, 2023)
    This study presents an analysis of the extent to which enterprise social media (ESM) use enhances visibility of content (message transparency) and connections (network translucence) in organizations, and how this affects ...
  • Organizational Information and Communication Technologies and Their Influence on Communication Visibility and Perceived Proximity 

    van Zoonen, Ward; Sivunen, Anu; Rice, Ronald E.; Treem, Jeffrey W. (SAGE Publications, 2021)
    This study investigates the relationships between the use of various organizational ICTs, communication visibility, and perceived proximity to distant colleagues. In addition, this study examines the interplay between ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre