Sosiaalisen verkoston sivustot yrityksen sisäisessä viestinnässä : mahdollisuudet ja haasteet
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen verkoston sivustoja sekä niiden hyödyntämistä
yrityksen sisäisessä viestinnässä. Tutkielma toteutettiin sekä tieteellisen
kirjallisuuskatsauksen että tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksessa oli
tavoitteena selvittää, miten sosiaalisen verkoston sivustot osana yrityksen sisäistä
viestintää vaikuttavat yrityksen toimintaan.
Sosiaalisen verkoston sivustojen suosio on viime vuosina kasvanut valtavasti
yksityiskäyttäjien keskuudessa, ja tästä johtuen yrityksetkin ovat alkaneet ottaa
sosiaalisen verkoston sivustoja osaksi yrityksen sisäistä viestintää, mutta niiden
vaikutukset eivät ole täysin selviä. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen verkoston
sivustojen vaikutukset yrityksen sisäisessä viestinnässä ovat pääasiassa
myönteisiä.
Sosiaalisen verkoston sivustot osana yrityksen sisäistä viestintää parantavat
yrityksen mahdollisuutta kehittää sosiaalisia verkostoja, eli sosiaalisten suhteiden
ylläpitäminen ja kehittäminen helpottuu. Tiedonjakaminen ja sen hankinta
osoittautuu myös tehokkaammaksi. Sosiaalisen verkoston sivustojen avulla
voidaan myös kehittää yrityksen sisäistä toimintakulttuuria, mikä ilmenee
muun muassa avoimempana viestintänä. Sosiaalisen verkoston sivustot vaikuttavat
myös positiivisesti yrityksen sosiaaliseen pääomaan ja sosiaalisen verkoston
tuottavuuteen.
Sosiaalisen verkoston sivustojen vaikutukset yrityksen sisäisessä viestinnässä
ovat huomattavia, mutta sen hyödyntämiseen liittyy myös haasteita. Pääasialliset
huolenaiheet koskevat sosiaalisen verkoston sivustojen tietoturvallisuutta,
yhteisten pelisääntöjen puutetta sekä kysymyksiä liittyen sen omaksumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjän osallistaminen yrityksen sosiaalisen median käyttöönotossa
Rintamäki, Milla (2018)Tämä tutkimus selvittää kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin, miten käyttäjien osallistamista voidaan vahvistaa yrityksen sosiaalisen median käyttöönottovaiheessa. Käyttäjän osallistaminen (user engagement) ... -
Yrityksen sisäinen sosiaalinen media hiljaisen tiedon areenana : tapaustutkimus Tieto Oyj:n sosiaalisen median käytöstä
Rantanen, Jari (2014)Hiljaisen tiedon siirtäminen on erittäin ajankohtainen tutkimuksen aihe, sillä suurten ikäluokkien eläköityminen aiheuttaa ristiriidan alati kiristyvien tehokkuusvaatimusten kanssa. Monet tutkijat pitävät sosiaalista mediaa ... -
Nuorten sosiaalisen median käyttö ja sosiaalinen pääoma
Suomalainen, Kari (2023)Tässä sosiologian maisterintutkielmassa tutkitaan nuorten sosiaalisen median (some) käyttöä, sosiaalista pääomaa somessa ja somen ongelmallista käyttöä. Nuorten somen käyttö on usein huolta herättävä ilmiö, ja erityisesti ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.