Sosiaalinen tuki verkkonuorisotyössä
Tämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata verkossa tehtävän nuorisotyön vuorovaikutusta sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla videolle tallennettuja nuorten ja aikuisten ohjaajien käymiä verkkokeskusteluja. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja kvantifioinnin avulla.
Keskusteluissa haettiin sosiaalista tukea kertomalla omasta tilanteesta, kysymällä ja suoraan pyytämällä. Keskustelussa annettiin eniten tiedollista tukea, emotionaalista tukea ja arvostuksen osoittamiseen liittyvää tukea. Välineellistä tukea ja verkostotukea esiintyi huomattavasti vähemmän. Tiedollinen tuki on ehdotuksia ja neuvoja, lähettämistä edelleen, tilanteen arviointia, opettamista sekä omien kokemusten kertomista. Emotionaalinen tuki on välittämisen ilmaisua, fyysisen affektion ilmaisemista, sympatian osoittamista, tilanteen ymmärtämisen esiin tuomista ja rohkaisua. Arvostuksen osoittamiseen liittyvää tukea on vahvistuksia, kohteliaisuuksia ja syyllisyyden helpottamista. Välineellinen tuki liittyy suoraan apuun, epäsuoraan apuun ja auttamisen halukkuuden ilmaisemiseen. Verkostotuki on läsnäolon ilmaisua ja sitä, että voi esitellä tuen saajan uusille ihmisille.
Ohjaajien osoittama sosiaalinen tuki ilmeni rohkaisuna ja kannustuksena. He tukivat omien kokemuksien kautta, kertomalla olevansa läsnä ja jakamalla tietoa. Vertaisten osoittama sosiaalinen tuki oli omien kokemusten kertomista ja käsitteli syvällisiä aiheita käsitteleviä asioita. Nuorten ilmaisema tuki ei aina ollut tarkoituksenmukaista tuen saajan tilanteeseen nähden. Keskusteluissa annetussa sosiaalisessa tuessa näkyy ohjaajien ja nuorten välinen erityinen vuorovaikutussuhde: se on aina asymmetrinen, mutta siinä on ystävyyssuhteen piirteitä. Keskusteluun osallistuneilla nuorilla oli usein samanlaisia kokemuksia ja he tukivat toisiaan tilanteissa, joita olivat itsekin kokeneet. Anonyymiys voi madaltaa kynnystä sanoa jotain, mikä ei ole tarkoituksenmukaista tilanteessa, jossa toinen nuori tarvitsisi tukea.
Tulosten avulla voidaan kehittää verkkonuorisotyötä tai muuta verkkokeskustelua, johon osallistuu vertaisten lisäksi ohjaajia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A framework for children's participation in online environments
Tuukkanen, Terhi (University of Jyväskylä, 2014) -
Social Presence in a Virtual Drama Activity in Teacher Education
Nousiainen, Tuula; Toivanen, Tapio; Latva-aho, Jenni; Pyykkönen, Saara; Laakkonen, Ilona; Ahlström, Emilia; Näykki, Piia (International Society of the Learning Sciences, 2023)This paper examines how social presence (SP) was manifested in pre-service teachers’ (PSTs) online virtual drama activity in AltspaceVR. As part of a course related to climate education, the PSTs worked in media teams ... -
Technostress in Work-Related Use of Social Virtual Reality
Khan, Bakhtawar Aurangzeb; Pirkkalainen, Henri; Salo, Markus (Association for Information Systems, 2024)he global virtual reality market is undergoing substantial growth, and within this landscape, social virtual reality has emerged as a key communication platform by offering features like shared spaces, avatar-based ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ...