Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSivunen, Anu
dc.contributor.authorSalo-Jouppila, Satu
dc.date.accessioned2017-12-01T20:12:53Z
dc.date.available2017-12-01T20:12:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1803874
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56085
dc.description.abstractTämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata verkossa tehtävän nuorisotyön vuorovaikutusta sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla videolle tallennettuja nuorten ja aikuisten ohjaajien käymiä verkkokeskusteluja. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja kvantifioinnin avulla. Keskusteluissa haettiin sosiaalista tukea kertomalla omasta tilanteesta, kysymällä ja suoraan pyytämällä. Keskustelussa annettiin eniten tiedollista tukea, emotionaalista tukea ja arvostuksen osoittamiseen liittyvää tukea. Välineellistä tukea ja verkostotukea esiintyi huomattavasti vähemmän. Tiedollinen tuki on ehdotuksia ja neuvoja, lähettämistä edelleen, tilanteen arviointia, opettamista sekä omien kokemusten kertomista. Emotionaalinen tuki on välittämisen ilmaisua, fyysisen affektion ilmaisemista, sympatian osoittamista, tilanteen ymmärtämisen esiin tuomista ja rohkaisua. Arvostuksen osoittamiseen liittyvää tukea on vahvistuksia, kohteliaisuuksia ja syyllisyyden helpottamista. Välineellinen tuki liittyy suoraan apuun, epäsuoraan apuun ja auttamisen halukkuuden ilmaisemiseen. Verkostotuki on läsnäolon ilmaisua ja sitä, että voi esitellä tuen saajan uusille ihmisille. Ohjaajien osoittama sosiaalinen tuki ilmeni rohkaisuna ja kannustuksena. He tukivat omien kokemuksien kautta, kertomalla olevansa läsnä ja jakamalla tietoa. Vertaisten osoittama sosiaalinen tuki oli omien kokemusten kertomista ja käsitteli syvällisiä aiheita käsitteleviä asioita. Nuorten ilmaisema tuki ei aina ollut tarkoituksenmukaista tuen saajan tilanteeseen nähden. Keskusteluissa annetussa sosiaalisessa tuessa näkyy ohjaajien ja nuorten välinen erityinen vuorovaikutussuhde: se on aina asymmetrinen, mutta siinä on ystävyyssuhteen piirteitä. Keskusteluun osallistuneilla nuorilla oli usein samanlaisia kokemuksia ja he tukivat toisiaan tilanteissa, joita olivat itsekin kokeneet. Anonyymiys voi madaltaa kynnystä sanoa jotain, mikä ei ole tarkoituksenmukaista tilanteessa, jossa toinen nuori tarvitsisi tukea. Tulosten avulla voidaan kehittää verkkonuorisotyötä tai muuta verkkokeskustelua, johon osallistuu vertaisten lisäksi ohjaajia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (59 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersosiaalinen tuki
dc.subject.othervirtuaalimaailma
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.othernuorisotyö
dc.subject.otherverkkonuorisotyö
dc.titleSosiaalinen tuki verkkonuorisotyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712014458
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-12-01T20:12:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysonuorisotyö
dc.subject.ysoverkkonuorisotyö
dc.subject.ysovirtuaalimaailma
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot