Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään lastensuojelun toimenpiteenä sijoitettujen
lasten koulussa kohtaamia palkitsevia ja haastavia tilanteita sekä niihin liittyviä
tunteita. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään ratkaisukeinoja, joita lapset olivat
käyttäneet haastavissa tilanteissa. Toistaiseksi tutkimuksia sijoitettujen lasten
kouluarjesta ja heidän koulutilanteissa kokemista tunteista sekä haastavissa tilanteissa käyttämistä ratkaisukeinoista on niukasti.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää peruskouluikäistä lasta käyttämällä aineistonhankintamenetelmänä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Koulun palkitsevat tilanteet liittyivät kavereiden tapaamiseen ja saamiseen,
hyvään akateemiseen koulusuoriutumiseen, oppilaita aktivoivaan opetukseen
sekä ammattitaitoisiin opettajiin. Haastavat tilanteet sen sijaan liittyivät ristiriitoihin kavereiden kanssa, koulukiusaamiseen, ystävien kaipaamiseen, akateemisen koulusuoriutumisen tuomiin paineisiin, oppilaita lamaannuttavaan opetukseen, opettajien oppilaisiin kohdistamaan epäasialliseen käytökseen, opettajien
antamaan tuen puutteeseen, sekä haasteelliseen käyttäytymiseen. Palkitseviin tilanteisiin liittyivät yleisimmin tunteet ilo, helpotus ja onni, ja haastaviin tilanteisiin liittyivät useimmin sen sijaan viha, ärsytys ja suru. Oppilaat käyttivät haastavissa tilanteissa ratkaisukeinoina yleisimmin sitoutumista ja strategisointia,
avun pyytämistä, luovuttamista ja uhriutumista, sekä pyrkimystä unohtaa.
Sijoitettujen lasten kouluarkeen kuuluivat niin mukavat kuin ikävät tilanteet. Lapsia tuettiin haasteissa, mutta he kaipasivat enemmän opettajiensa tukea.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
Kiiskinen, Jessica; Tahkola, Elli-Maria (2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettujen lasten vuorovaikutussuhteita koulussa. Tavoitteena oli selvittää, millainen on sijoitetun lapsen opettaja-oppilassuhde, millaisia lapsen vertaissuhteet ovat lapsen, opettajan ja ... -
Sijoitettujen lasten ja nuorten koulusuoriutumisen ja kouluhyvinvoinnin tukemiseksi toteutetut interventiot : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Männistö, Inka (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa peruskouluikäisten sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemiseksi toteutetut interventiotutkimukset. Tavoitteena oli koota yhteenveto aiheelle relevantista ... -
Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
Tarpila, Riikka (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia peruskouluikäisten lasten kausaaliattribuutiot eli syyselitykset tyypillisesti ovat koulusuoriutumiseen liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa esiopetuksen ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
"Milloin sinä otat itseäsi niskasta kiinni?" : opettajien kokemuksia alisuoriutujista
Kontoniemi, Marita (Jyväskylän yliopisto, 2003)Marita Kontoniemi on tutkinut opettajien kokemuksia koulujen alisuoriutujista. Heitä on arvioitu olevan jopa viidennes oppilaista, poikia valtaosa. Alisuoriutujat ovat heikon koulumenestyksensä vuoksi syrjäytymisvaarassa. ...