Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBöök, Marja Leena
dc.contributor.authorJääskeläinen, Essi
dc.date.accessioned2017-12-01T09:23:02Z
dc.date.available2017-12-01T09:23:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1803588
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56078
dc.description.abstractTutkimuksessa pyrittiin selvittämään lastensuojelun toimenpiteenä sijoitettujen lasten koulussa kohtaamia palkitsevia ja haastavia tilanteita sekä niihin liittyviä tunteita. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään ratkaisukeinoja, joita lapset olivat käyttäneet haastavissa tilanteissa. Toistaiseksi tutkimuksia sijoitettujen lasten kouluarjesta ja heidän koulutilanteissa kokemista tunteista sekä haastavissa tilanteissa käyttämistä ratkaisukeinoista on niukasti. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää peruskouluikäistä lasta käyttämällä aineistonhankintamenetelmänä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Koulun palkitsevat tilanteet liittyivät kavereiden tapaamiseen ja saamiseen, hyvään akateemiseen koulusuoriutumiseen, oppilaita aktivoivaan opetukseen sekä ammattitaitoisiin opettajiin. Haastavat tilanteet sen sijaan liittyivät ristiriitoihin kavereiden kanssa, koulukiusaamiseen, ystävien kaipaamiseen, akateemisen koulusuoriutumisen tuomiin paineisiin, oppilaita lamaannuttavaan opetukseen, opettajien oppilaisiin kohdistamaan epäasialliseen käytökseen, opettajien antamaan tuen puutteeseen, sekä haasteelliseen käyttäytymiseen. Palkitseviin tilanteisiin liittyivät yleisimmin tunteet ilo, helpotus ja onni, ja haastaviin tilanteisiin liittyivät useimmin sen sijaan viha, ärsytys ja suru. Oppilaat käyttivät haastavissa tilanteissa ratkaisukeinoina yleisimmin sitoutumista ja strategisointia, avun pyytämistä, luovuttamista ja uhriutumista, sekä pyrkimystä unohtaa. Sijoitettujen lasten kouluarkeen kuuluivat niin mukavat kuin ikävät tilanteet. Lapsia tuettiin haasteissa, mutta he kaipasivat enemmän opettajiensa tukea.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (128 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersijoitettu lapsi
dc.subject.otherkoulusuoriutuminen
dc.subject.othervertaissuhteet
dc.subject.otheropettaja-oppilassuhde
dc.subject.otherhaasteellinen käyttäytyminen
dc.subject.othertunteet
dc.subject.otherratkaisukeinot
dc.titleKodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712014452
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-12-01T09:23:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosijoitetut lapset
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysovaikeudet
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot