Sijoitettujen lasten ja nuorten koulusuoriutumisen ja kouluhyvinvoinnin tukemiseksi toteutetut interventiot : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa peruskouluikäisten sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemiseksi toteutetut interventiotutkimukset. Tavoitteena oli koota yhteenveto aiheelle relevantista kansain-välisestä tutkimuksesta, jotta esimerkiksi kasvatusalan ammattilaiset voisivat soveltaa tutkimuksesta saatuja tuloksia omaan käytännön työhönsä ja näin tu-kea sijoitettujen lasten ja nuoren koulunkäyntiä mahdollisimman tehokkaasti. Pro gradu -tutkielma toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaattein. Kirjallisuushaku tehtiin kuuteen elektroniseen hakukantaan, minkä lisäksi kirjallisuuskatsaukseen sisältyneille artikkeleille suoritettiin viitehaku. Haun tuloksena mukaan seuloutui 18 sisäänotto- ja laatukriteerit täyttävää interventiotutkimusta. Tutkimukset analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttämällä, minkä jälkeen aineistosta koottiin narratiivinen synteesi. Katsaukseen sisältyneet interventiotutkimukset olivat heterogeenisiä sekä toteutukseltaan että sisällöltään. Sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäyntiä tuettiin sekä suoraan että epäsuorasti sijoitettujen lasten kanssa tekemisissä olevien tahojen kautta. Interventiotutkimuksista saatiin kaiken kaikkiaan lupaavia tuloksia, joskin lisätutkimuksen tarve tunnustettiin johdonmukaisesti. Tulosten perusteella sijoitetut lapset ja nuoret hyötyvät yksilöllisiin tarpeisiin perustuvasta kokonaisvaltaisesta tuesta, joka kattaa sekä kouluhyvinvoinnin että koulusuoriutumisen osa-alueet. Lisäksi olisi merkittävää, että lasta tai nuorta tuettaisiin moniammatillisessa yhteistyössä kaikki tahot osallistavalla tavalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten palkitsevat ja haastavat tilanteet koulussa
Jääskeläinen, Essi (2017)Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään lastensuojelun toimenpiteenä sijoitettujen lasten koulussa kohtaamia palkitsevia ja haastavia tilanteita sekä niihin liittyviä tunteita. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään ratkaisukeinoja, ... -
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten hyvinvoinnista
Kotiniemi, Sanna (2023)Pro gradu- tutkielmani tarkoituksena on tarkastella kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten kokemaa hyvinvointia Erik Allardtin hyvinvointiteorian pohjalta. Allardt luokittelee klassikon asemaan nousseessa teoriassaan ... -
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus nuorten taloudellisista toimintamahdollisuuksista
Holappa, Taina (2019)Tutkielma tarkastelee nuorten taloudellisiin toimintamahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tässä tutkimuksessa taloudelliset toimintamahdollisuudet käsitetäänyhdiste ... -
Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
Rautiainen, Heidi; Simonen, Petra (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään ... -
Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
Tarpila, Riikka (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia peruskouluikäisten lasten kausaaliattribuutiot eli syyselitykset tyypillisesti ovat koulusuoriutumiseen liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa esiopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.