dc.contributor.author | Bärlund, Pia | |
dc.contributor.author | Kauppinen, Merja | |
dc.date.accessioned | 2017-11-30T10:58:16Z | |
dc.date.available | 2017-11-30T10:58:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Bärlund, P., & Kauppinen, M. (2017). Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study. <i>L1 Educational Studies in Languages and Literature</i>, <i>17</i>, 1-23. <a href="https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05" target="_blank">https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27372303 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_75803 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56061 | |
dc.description.abstract | Since 2013, sixteen heritage language teachers in Jyväskylä, Finland, have been developing an Active
Library (ActLib) method and an online cooperative learning forum designed to create and share authentic
language learning material. The main objectives are twofold. Firstly, from the learner’s perspective,
the aims are to enhance pupils’ language awareness while encouraging them to use their language repertoire
as a resource in learning, to develop authentic activities, and to increase pupil agency. Secondly,
from the teachers’ and education policy perspective, the aim is to prepare heritage language teachers to
introduce in advance the new Finnish core curriculum. A further objective is to develop teachers’ pedagogical
content knowledge in order to diversify their teaching practices. The ideology of ActLib is based
on the cooperative learning of teachers. This case study focuses on possibilities for using authentic material
in learning German and Russian as heritage languages. The data consists of ActLib assignments in
German and Russian heritage languages and pupil interviews. The results show that the assignments
develop pupils’ language awareness, but the linguistically authentic learning material was not sufficiently
meaningful for pupils to develop their autonomy and acquisition. | |
dc.description.abstract | Vuodesta 2013 16 Jyväskylän kaupungin oman äidinkielen opettajaa ovat kehittäneet autenttiseen opetusmateriaaliin
perustuvaa ActiveLibrary—opetusmetodia sekä tehtäväpankkia. Päätavoitteina on ollut
ensinnäkin saada oppilaat tietoiseksi kielipääomastaan ja rohkaista heitä käyttämään sitä oppimisen
välineenä, kehittää autenttisia toimintatapoja ja näin ollen kehittää oppijan toimijuutta toiseksi kehittää
oman äidinkielen opettajien tietoisuutta POPS2014 sisällöistä. Samalla on kehitetty opettajien pedagogista
osaamista ja jaettu käytänteitä. ActLib:n ideologia perustuu oman äidinkielen opettajien yhteistoiminnalliseen
tiimioppimiseen. Tässä tapaustutkimuksessa keskitymme kulttuurisidonnaisten autenttisen oppimateriaalin mahdollisuuksin saksan ja venäjän oman äidinkielen opetuksessa. Tutkimusaineisto
sisältää oppilaiden haastattelut ja saksan ja venäjän tehtäväpaketit. Tulokset osoittavat,
että tehtävät kasvattavat oppilaiden kielitietoisuutta, mutta lingvistisesti autenttiset oppimateriaalit
eivät olleet riittävän merkityksellisiä kehittämään oppilaiden itseohjautuvuutta ja hankitun uuden tiedon
soveltamista. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | International Association for Research in L1 Education | |
dc.relation.ispartofseries | L1 Educational Studies in Languages and Literature | |
dc.subject.other | opetusmateriaali | |
dc.subject.other | kielet | |
dc.subject.other | opettaminen | |
dc.subject.other | heritage language learning | |
dc.subject.other | authentic language learning | |
dc.subject.other | culturally authentic material | |
dc.subject.other | linguistically authentic material | |
dc.subject.other | teacher education | |
dc.title | Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201711214319 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli ja kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Language and Literature | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2017-11-21T13:15:07Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 1-23 | |
dc.relation.issn | 1573-1731 | |
dc.relation.numberinseries | 0 | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | autenttisuus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | venäjän kieli | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11872 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p988 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12148 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7643 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ | |
dc.relation.doi | 10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05 | |
dc.type.okm | A1 | |