Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study
Bärlund, P., & Kauppinen, M. (2017). Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study. L1 Educational Studies in Languages and Literature, 17, 1-23. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05
Julkaistu sarjassa
L1 Educational Studies in Languages and LiteraturePäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License.
Since 2013, sixteen heritage language teachers in Jyväskylä, Finland, have been developing an Active
Library (ActLib) method and an online cooperative learning forum designed to create and share authentic
language learning material. The main objectives are twofold. Firstly, from the learner’s perspective,
the aims are to enhance pupils’ language awareness while encouraging them to use their language repertoire
as a resource in learning, to develop authentic activities, and to increase pupil agency. Secondly,
from the teachers’ and education policy perspective, the aim is to prepare heritage language teachers to
introduce in advance the new Finnish core curriculum. A further objective is to develop teachers’ pedagogical
content knowledge in order to diversify their teaching practices. The ideology of ActLib is based
on the cooperative learning of teachers. This case study focuses on possibilities for using authentic material
in learning German and Russian as heritage languages. The data consists of ActLib assignments in
German and Russian heritage languages and pupil interviews. The results show that the assignments
develop pupils’ language awareness, but the linguistically authentic learning material was not sufficiently
meaningful for pupils to develop their autonomy and acquisition.
...
Vuodesta 2013 16 Jyväskylän kaupungin oman äidinkielen opettajaa ovat kehittäneet autenttiseen opetusmateriaaliin
perustuvaa ActiveLibrary—opetusmetodia sekä tehtäväpankkia. Päätavoitteina on ollut
ensinnäkin saada oppilaat tietoiseksi kielipääomastaan ja rohkaista heitä käyttämään sitä oppimisen
välineenä, kehittää autenttisia toimintatapoja ja näin ollen kehittää oppijan toimijuutta toiseksi kehittää
oman äidinkielen opettajien tietoisuutta POPS2014 sisällöistä. Samalla on kehitetty opettajien pedagogista
osaamista ja jaettu käytänteitä. ActLib:n ideologia perustuu oman äidinkielen opettajien yhteistoiminnalliseen
tiimioppimiseen. Tässä tapaustutkimuksessa keskitymme kulttuurisidonnaisten autenttisen oppimateriaalin mahdollisuuksin saksan ja venäjän oman äidinkielen opetuksessa. Tutkimusaineisto
sisältää oppilaiden haastattelut ja saksan ja venäjän tehtäväpaketit. Tulokset osoittavat,
että tehtävät kasvattavat oppilaiden kielitietoisuutta, mutta lingvistisesti autenttiset oppimateriaalit
eivät olleet riittävän merkityksellisiä kehittämään oppilaiden itseohjautuvuutta ja hankitun uuden tiedon
soveltamista.
...
Julkaisija
International Association for Research in L1 EducationISSN Hae Julkaisufoorumista
1573-1731Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27372303
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on © 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Language and Acculturation : The Case of Russian Speakers in Latvia and Finland
Khalimzoda, Ilkhom; Siitonen, Marko (Helsinki University Press, 2024)This study examines the acculturation of Russian speakers in Latvia and Finland by comparing their cultural (dis)involvement and preference (Carlson & Güler 2018) with their self-reported language proficiency and use. Using ... -
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Multilingual Pedagogies for Anticolonial TESOL? An Analysis of Pre-service Teachers’ Voices from Finland
Ennser-Kananen, Johanna; Iikkanen, Päivi; Skinnari, Kristiina (Springer, 2023)In this chapter, we bring together critical perspectives on the position of English in Finnish society and in the world with data and experiences from a Finnish teacher education context. We show how pre-service English ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.