Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study
Bärlund, P., & Kauppinen, M. (2017). Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study. L1 Educational Studies in Languages and Literature, 17, 1-23. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05
Published in
L1 Educational Studies in Languages and LiteratureDate
2017Copyright
© 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License.
Since 2013, sixteen heritage language teachers in Jyväskylä, Finland, have been developing an Active
Library (ActLib) method and an online cooperative learning forum designed to create and share authentic
language learning material. The main objectives are twofold. Firstly, from the learner’s perspective,
the aims are to enhance pupils’ language awareness while encouraging them to use their language repertoire
as a resource in learning, to develop authentic activities, and to increase pupil agency. Secondly,
from the teachers’ and education policy perspective, the aim is to prepare heritage language teachers to
introduce in advance the new Finnish core curriculum. A further objective is to develop teachers’ pedagogical
content knowledge in order to diversify their teaching practices. The ideology of ActLib is based
on the cooperative learning of teachers. This case study focuses on possibilities for using authentic material
in learning German and Russian as heritage languages. The data consists of ActLib assignments in
German and Russian heritage languages and pupil interviews. The results show that the assignments
develop pupils’ language awareness, but the linguistically authentic learning material was not sufficiently
meaningful for pupils to develop their autonomy and acquisition.
...
Vuodesta 2013 16 Jyväskylän kaupungin oman äidinkielen opettajaa ovat kehittäneet autenttiseen opetusmateriaaliin
perustuvaa ActiveLibrary—opetusmetodia sekä tehtäväpankkia. Päätavoitteina on ollut
ensinnäkin saada oppilaat tietoiseksi kielipääomastaan ja rohkaista heitä käyttämään sitä oppimisen
välineenä, kehittää autenttisia toimintatapoja ja näin ollen kehittää oppijan toimijuutta toiseksi kehittää
oman äidinkielen opettajien tietoisuutta POPS2014 sisällöistä. Samalla on kehitetty opettajien pedagogista
osaamista ja jaettu käytänteitä. ActLib:n ideologia perustuu oman äidinkielen opettajien yhteistoiminnalliseen
tiimioppimiseen. Tässä tapaustutkimuksessa keskitymme kulttuurisidonnaisten autenttisen oppimateriaalin mahdollisuuksin saksan ja venäjän oman äidinkielen opetuksessa. Tutkimusaineisto
sisältää oppilaiden haastattelut ja saksan ja venäjän tehtäväpaketit. Tulokset osoittavat,
että tehtävät kasvattavat oppilaiden kielitietoisuutta, mutta lingvistisesti autenttiset oppimateriaalit
eivät olleet riittävän merkityksellisiä kehittämään oppilaiden itseohjautuvuutta ja hankitun uuden tiedon
soveltamista.
...




Publisher
International Association for Research in L1 EducationISSN Search the Publication Forum
1573-1731Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27372303
Metadata
Show full item recordCollections
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License.
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
The Development of Russian Heritage Pupils' Writing Proficiency in Finnish and Russian
Nieminen, Lea; Ullakonoja, Riikka (Multilingual Matters, 2018)James Cummins has stated that “a cognitively and academically beneficial form of bilingualism can be achieved only on the basis of adequately developed first language (L1) skills” (1979, p. 222). In this chapter we focus ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...