Show simple item record

dc.contributor.authorBärlund, Pia
dc.contributor.authorKauppinen, Merja
dc.date.accessioned2017-11-30T10:58:16Z
dc.date.available2017-11-30T10:58:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationBärlund, P., & Kauppinen, M. (2017). Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study. <i>L1 Educational Studies in Languages and Literature</i>, <i>17</i>, 1-23. <a href="https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05" target="_blank">https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05</a>
dc.identifier.otherCONVID_27372303
dc.identifier.otherTUTKAID_75803
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56061
dc.description.abstractSince 2013, sixteen heritage language teachers in Jyväskylä, Finland, have been developing an Active Library (ActLib) method and an online cooperative learning forum designed to create and share authentic language learning material. The main objectives are twofold. Firstly, from the learner’s perspective, the aims are to enhance pupils’ language awareness while encouraging them to use their language repertoire as a resource in learning, to develop authentic activities, and to increase pupil agency. Secondly, from the teachers’ and education policy perspective, the aim is to prepare heritage language teachers to introduce in advance the new Finnish core curriculum. A further objective is to develop teachers’ pedagogical content knowledge in order to diversify their teaching practices. The ideology of ActLib is based on the cooperative learning of teachers. This case study focuses on possibilities for using authentic material in learning German and Russian as heritage languages. The data consists of ActLib assignments in German and Russian heritage languages and pupil interviews. The results show that the assignments develop pupils’ language awareness, but the linguistically authentic learning material was not sufficiently meaningful for pupils to develop their autonomy and acquisition.
dc.description.abstractVuodesta 2013 16 Jyväskylän kaupungin oman äidinkielen opettajaa ovat kehittäneet autenttiseen opetusmateriaaliin perustuvaa ActiveLibrary—opetusmetodia sekä tehtäväpankkia. Päätavoitteina on ollut ensinnäkin saada oppilaat tietoiseksi kielipääomastaan ja rohkaista heitä käyttämään sitä oppimisen välineenä, kehittää autenttisia toimintatapoja ja näin ollen kehittää oppijan toimijuutta toiseksi kehittää oman äidinkielen opettajien tietoisuutta POPS2014 sisällöistä. Samalla on kehitetty opettajien pedagogista osaamista ja jaettu käytänteitä. ActLib:n ideologia perustuu oman äidinkielen opettajien yhteistoiminnalliseen tiimioppimiseen. Tässä tapaustutkimuksessa keskitymme kulttuurisidonnaisten autenttisen oppimateriaalin mahdollisuuksin saksan ja venäjän oman äidinkielen opetuksessa. Tutkimusaineisto sisältää oppilaiden haastattelut ja saksan ja venäjän tehtäväpaketit. Tulokset osoittavat, että tehtävät kasvattavat oppilaiden kielitietoisuutta, mutta lingvistisesti autenttiset oppimateriaalit eivät olleet riittävän merkityksellisiä kehittämään oppilaiden itseohjautuvuutta ja hankitun uuden tiedon soveltamista.
dc.language.isoeng
dc.publisherInternational Association for Research in L1 Education
dc.relation.ispartofseriesL1 Educational Studies in Languages and Literature
dc.subject.otheropetusmateriaali
dc.subject.otherkielet
dc.subject.otheropettaminen
dc.subject.otherheritage language learning
dc.subject.otherauthentic language learning
dc.subject.otherculturally authentic material
dc.subject.otherlinguistically authentic material
dc.subject.otherteacher education
dc.titleTeaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711214319
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli ja kirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Language and Literatureen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2017-11-21T13:15:07Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange1-23
dc.relation.issn1573-1731
dc.relation.numberinseries0
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoautenttisuus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysovenäjän kieli
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11872
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12148
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7643
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.relation.doi10.17239/L1ESLL-2017.17.03.05
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2017 International Association for Research in L1-Education. This is an open access article distributed under the terms of a Creative Commons License.