dc.contributor.advisor | Valkonen, Tarja | |
dc.contributor.author | Nordström, Laura | |
dc.date.accessioned | 2017-11-29T19:45:40Z | |
dc.date.available | 2017-11-29T19:45:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1803581 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56045 | |
dc.description.abstract | Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää tunnetuksi tulleiden lifestylebloggaajien yksityisyyden hallinnan dynamiikkaa selvittämällä, millaisia ovat heidän käsityksensä yksityisyydestä sekä tunnettuuden ja yksityisyyden hallinnan kytkeytymisestä toisiinsa. sekä mitkä ovat heidän yksityisyyden hallintansa strategiat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla ja analysoitiin teemoittelemalla käyttäen analyysimuotona teoriaohjaavaa analyysia.
Tuloksista selvisi, että bloggaajien käsitysten mukaan kasvokkainen vuorovaikutustilanne ja teknologiavälitteinen vuorovaikutus nähtiin yksityisyyden hallinnan näkökulmasta samoin. Bloggaajien käsityksissä painottui läheisiä koskevan tiedon yksityisyys sekä kanssaomistajuus ja nykyhetki koettiin menneisyyttä yksityisempänä ja tulevaisuus nykyisyyttä yksityisempänä. Tunnettuuden koettiin lisäävän mm. blogiyhteistyöhön liittyviä valinnan mahdollisuuksia. Bloggaajien käsityksissä oli lisäksi havaittavissa henkilöbrändäyksen piirteitä ja blogi nähtiin ydinfunktionsa lisäksi avoimena CV:nä/portfoliona. Teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen kanavat ja tunnettuus vaikuttavat bloggaajien käsitysten mukaan edellyttävän perinteistä itsestäkertomista. Tuloksista heijasteli myös paine kertoa yksityisiä asioita yleisöjen mielenkiinnon ylläpitämiseksi.
Tutkimus löysi seitsemän (7) bloggaajien käsityksiin perustuvaa bloggaajaprofiilia (altruistinen, vastavuoroisesti altruistinen, strategisesti itsestäkertova, suojeleva, avoin, sulkeutunut ja selektiivinen), joilla on erilaiset yksityisyyden hallinnan strategiat ja jotka ovat samassa yksilössäkin, eri tilanteissa ja konteksteissa käytössä olevia strategioita, joissa yksityisyyden rajoja muutettiin mm. altruismin tai vastavuoroisen altruismin motivoimina.
Tämä tutkimus kumoaa aiemman käsityksen siitä, että itsestä kerrottaisiin yksityisempää tietoa teknologiavälitteisesti kuin kasvotusten. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tunnettuus sekä haastaa että mahdollistaa tehokkaan yksityisyyden hallinnan, ja yksityisen tiedon kertominen on omaksuttu osaksi bloggaamista ja sitä käytetään strategisesti suosion ylläpitämiseen sekä kaupallisten ja ammatillisten intressien saavuttamiseen. Tutkimus antaa viitteitä myös siitä, että blogosfäärin horisontaalinen vuorivaikutus olisi vähentymässä bloggaajien tunnettuuden mukanaan tuomien ajankäytön haasteiden vuoksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | teknologiavälitteinen vuorovaikutus | |
dc.title | Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201711294426 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.date.updated | 2017-11-29T19:45:40Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3135 | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | blogit | |
dc.subject.yso | bloggaajat | |
dc.subject.yso | tunnettuus | |
dc.subject.yso | yksityisyys | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |