Ammatillinen identiteetti ja sen muotoutuminen yliopistotyössä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen yliopiston akateemisen työntekijän ammatillinen identiteetti on. Ammatillisella identiteetillä tarkoitetaan työntekijän suhtautumista työhönsä, työyhteisöön kuulumisen ja samaistumisen tunteita, työssä tärkeinä pidettyjä asioita, sitoutumista, arvoja, tavoitteita ja ammatillista ihanneidentiteettiä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, mitkä tekijät mahdollistavat yliopiston akateemisen työntekijän ammatillisen identiteetin rakentumisen ja/tai uusiutumisen ja mitkä tekijät rajoittavat sitä. Yliopiston akateemisen työntekijän ammatillisen identiteetin ja sen muotoutumisen tutkiminen on tärkeää yliopistotyön muutosten takia. Tutkimukseen osallistui 16 yliopiston akateemista työntekijää. Aineisto kerättiin sähköpostitse lähetetyn puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla ja analysoitiin teemoittelemalla teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti. Yliopiston akateemisten työntekijöiden suhtautumista töihinsä kuvaa se, että elämäntavallinen työ, elinkeinollinen työ, työn sisältö ja vaatimukset, ammattiosaaminen, asema, yksityisyys, itsenäisyys, työympäristö ja työsuhde ovat heille läheisiä teemoja. He tuntevat kuuluvansa ja/tai samaistuvansa ammattiyhteisöön, lähityöyhteisöön, yliopistoyhteisöön, tiedeyhteisöön, tieteeseen, akateemiseen yhteisöön, älymystöön ja ihmisiin, joilla on samanlaisia arvoja. Heidän ammatilliset identiteettinsä liittyvät myös koherenssin tunteeseen, tuloksellisuuteen, sosiaaliseen toimintaan, kehittymiseen ja muuntautumiseen. Yliopiston akateemisilla työntekijöillä on työn tekemiseen liittyviä arvoja sekä sosiaalisia ja vitaalisia arvoja. Persoonallisuus, pätevyys, pätevyyden tunne, työn luonne, työympäristö, yhteiskunta ja yksityiselämä mahdollistavat yliopiston akateemisen työntekijän ammatillisen identiteetin rakentumisen ja/tai uusiutumisen. Sitä rajoittavia tekijöitä ovat persoonallisuus, pätevyyden puute, työn luonne, terveydentilan heikkeneminen, työympäristö ja yksityiselämä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yliopiston akateemisen työntekijän ammatillinen identiteetti on jäsentyneisyyden suhteen epäspesifinen tai spesifinen ja dynamiikan suhteen psykososiaalinen tai psykodynaaminen. Tutkimuksen tuloksista voi tehdä myös sen johtopäätöksen, että yliopiston akateemisen työntekijän ammatillinen identiteetti muotoutuu psykofyysisessä tai psyko-fyysis-sosiaalisessa kontekstissa. Tutkimukseen osallistuneiden pienen määrän takia olisi tärkeätä tehdä laajemmalle osallistujajoukolle suunnattu jatkotutkimus. Myös tutkimusaiheeseen liittyvän haastattelututkimuksen tekeminen olisi tärkeätä, jotta ammatilliseen identiteettiin pureutuvasta kerronnasta tulisi syvempää ja yksityiskohtaisempaa. Ammatillisen identiteetin luonteen takia olisi tärkeätä tehdä lisäksi pitkittäistutkimus.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Ammatillisen identiteetin rakentuminen puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden kokemana : "en mä ainakaan siivoomaan lähde kun mä saan tehdä sitä kotonakii"
Mielonen, Anne (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen koulutuksen aikaisissa konteksteissa. Toisena tutkimuskysymyksenä ... -
Rekrytointiammattilaiset henkilöstöpalvelualalla : ammatillisen identiteetin rakentuminen
Juvonen, Pauliina (2016)Juvonen, Pauliina. 2016. REKRYTOINTIAMMATTILAISET HENKILÖSTÖPALVELUALALLA. AMMATILLISEN IDENTITEETIN RAKENTUMINEN. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 75 sivua. Tämän ... -
Autoetnografinen tutkimus musiikinopettajaopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisestä kehitysvammaisten bändiohjaajana
Kallio, Charlotta (2022)Tässä autoetnografisessa laadullisessa tutkielmassa tarkasteltiin musiikinopettajaopiskelijan siirtymää kohti työelämää ammatillisen identiteetin kehittymisen ja moninaisuuden näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...