Autourheilijoiden tarkkaamattomuus ja yliaktiivisuus eri kilpailutasoilla ja -lajeissa
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää autourheilijoiden tarkkaamattomuuden ja yliaktiivisuuden yhteyttä kilpailutasoon, jolla he ajavat. Lisäksi selvitin, kuinka eri kilpailutasoilla ja eri autourheilun lajeja ajavat kuljettajat eroavat tarkkaamattomuuden sekä yliaktiivisuuden suhteen. Tutkin myös kuljettajien tarkkaamattomuuden ja yliaktiivisuuden eroja eri sukupuolta edustavilla kuljettajilla. Tarkkaamattomuutta ja yliaktiivisuutta ei ole aikaisemmin tutkittu autourheilijoilta, joten tarkoituksena oli myös tuoda uusi käsite, ja sen myötä täysin uutta tietoa autourheilun tutkimuskentälle.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Autourheilun Kansallisen Liiton, AKK-motorsports ry:n kilpailulisenssin haltijoilta (N=378) kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 335 miestä ja naista 37. Korkeimmaksi kilpailutasokseen ilmoitti seura/aluetason 37 kuljettajaa, kansallisen sarjan 195, SM/jonkin toisen maan kansallisen arvosarjan 87, EM- tai NEZ-sarjan 23 ja MM-sarjan 15 kuljettajaa. Tarkkaamattomuuden ja yliaktiivisuuden yhteyttä autourheilijoiden kilpailutasoon tutkin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Eri kilpailutasoilla ajavien kuljettajien eroja tarkkaamattomuuden ja yliaktiivisuuden suhteen selvitin yksisuuntaisella varianssianalyysillä. Riippumattomien otosten t-testillä tutkin eri lajia ajavien ja eri sukupuolta edustavien autourheilijoiden tarkkaamattomuuden ja yliaktiivisuuden eroja. Käytin Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) –mittaria tarkkaamattomuuden ja yliaktiivisuuden mittaamiseen.
Autourheilijoiden tarkkaamattomuudella ja yliaktiivisuudella ei ollut yhteyttä heidän kilpailutasoonsa. Eri kilpailutasoilla ja lajia ajavilla sekä eri sukupuolta edustavilla kuljettajilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa tarkkaamattomuuden ja yliaktiivisuuden suhteen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että autourheilijoiden tarkkaamattomuudesta ja yliaktiivisuudesta tarvitaan lisää tutkimusta. Siviililiikenteessä on tutkittu aikaisemmin kuljettajan tarkkaamattomuutta, mutta lähinnä liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunneoireet, käytösoireet ja yliaktiivisuus koulukiusatuilla nuorilla yläkoulun 7. ja 9. luokalla
Halinen, Paula; Kuusela, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustavatko koulukiusatuksi tuleminen sekä sen määrä ja pysyvyys yläkoulun 7. ja 9. luokan välillä nuorten tunneoireita, käytösoireita ja yliaktiivisuutta 9. luokalla ... -
Yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutos, päällekkäistyminen ja sukupuolierot alakoulun aikana
Patinen, Tuuli; Kinnunen, Mirva (2020)Tutkimuksessa tutkittiin lasten yliaktiivisuus- ja käytösoireiden muutosta, päällekkäistymistä ja sukupuolieroja 1., 3. ja 6. luokalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Alkuportaat-seurantatutkimusta vuosina 2008, 2010 ... -
A cultural comparison of mindfulness and student performance : Evidence from university students in five countries
Sumell, Albert J.; Chiang, Eric P.; Koch, Steven; Mangeloja, Esa; Sun, Jin; Wu, Jennifer Pédussel (Elsevier BV, 2021)Societal and cultural norms are important in shaping how individuals live, study, and work. Of particular interest in recent research is the role of mindfulness, defined as the ability to focus on the present moment, and ... -
Teachers’ Focus of Attention in First-grade Classrooms : Exploring Teachers Experiencing Less and More Stress Using Mobile Eye-tracking
Chaudhuri, Saswati; Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, Taylor & Francis, 2022)This study investigated teachers’ focus of attention and stress in first-grade classrooms. Teachers’ (n = 53) focus of attention was recorded in fall and spring with a mobile eye-tracking device, and the teachers reported ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.