dc.contributor.advisor | Dufva, Hannele | |
dc.contributor.author | Oksanen, Salla | |
dc.date.accessioned | 2017-10-24T11:58:49Z | |
dc.date.available | 2017-10-24T11:58:49Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1732898 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55683 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, joita uudistetaan noin kymmenen vuoden välein. Englanti on Suomessa eniten opiskeltu vieras kieli ja tavoitteet englannin opettamiselle ovat korkeat. Suomessa opiskelijat yltävät kirjallisissa taidoissa korkeisiin tavoitteisiin, mutta taidot kommunikoinnissa koetaan jäävän tavoitteista.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoitteena oli selvittää kuinka englannin opettajaopiskelijat kokevat englannin opettamisen tavoitteiden asettelun sekä niihin yltämisen. Tutkimuksen kannalta erityisen mielenkiintoista oli selvittää opettajaopiskelijoiden omaa kielikäsitystä ja millaisia tavoitteita he englannin opettamiselle asettavat.
Tutkielman aineisto koostuu ryhmähaastattelusta, jossa oli viisi osallistujaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä ja keskiössä oli haastateltavien omat kokemukset kielen opiskelijoina, sekä tulevina opettajina. Haastattelu oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa tarkasteltiin haastateltavien omia koulukokemuksia. Toinen osa keskittyi haastateltavien havaintoihin nykyisestä kielenopetuksesta, sekä ajatuksista siitä, kuinka he haluaisivat englannin opetusta tulevaisuudessa toteuttaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että kommunikaatio nousee tavoitteissa keskeisimmäksi taidoksi opettajaopiskelijoiden mielestä. Suullisen kielitaidon opettaminen koetaan haasteelliseksi. Opiskelijoiden välinen kuilu taitotasoissa yläkoulussa ja lukiossa koetaan huolestuttavaksi ja haastateltavat haluaisivat löytää keinoja jokaisen opiskelijan motivoimiseen kielten opiskeluun. Keskeisenä tavoitteena on löytää jokaiselle into opiskella itseään varten, omat tavoitteet ja lähtötaso huomioiden. Opetuksessa tulisi huomioida opiskelijoiden mielenkiinnon kohteet sekä koulun ulkopuolinen englannin kielen käyttö. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (91 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | language teaching | |
dc.subject.other | English in Finland | |
dc.subject.other | teacher training | |
dc.subject.other | communication | |
dc.subject.other | national core curriculum | |
dc.subject.other | informal learning | |
dc.subject.other | formal learning | |
dc.title | "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710244056 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-10-24T11:58:49Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimistyylit | |
dc.subject.yso | didaktiikka | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |