Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorHolttinen, Elina
dc.date.accessioned2017-09-21T08:50:54Z
dc.date.available2017-09-21T08:50:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1724011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55425
dc.description.abstractKunnallinen varhaiskasvatus on tärkeä osa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Siihen ovat vuosien varrella vaikuttaneet erilaiset yhteiskunnalliset muutokset. Suomalainen varhaiskasvatuskulttuuri on kokenut tietynlaisen muutoksen Päikyn kaltaisten tietojärjestelmien myötä, koska ne tarjoavat uudenlaisia ratkaisuja reaaliaikaiseen läsnäoloseurantaan ja viestintään. Nämä tietojärjestelmät ovat varhaiskasvatuskontekstissa melko uusia eikä niitä ole siten paljoa tutkittu. Ymmärrettävästi tietojärjestelmät ovat keränneet myös muutosvastarintaa ja niiden tarpeellisuutta on kyseenalaistettu alalla, jossa päiväkodin työntekijöiden, lapsien ja huoltajien välinen tiivis vuorovaikutus on keskiössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia muutoksia Päikky on saanut aikaan päiväkodin johtamisessa. Työn teoreettinen viitekehys koostuu Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmän mallista, jonka avulla määritellään päiväkodin johtamiskontekstia ja tutkitaan Päikyn vaikutusta siihen. Päiväkodin johtamiskontekstin ymmärtäminen on tietojärjestelmän vaikutusten arvioimisen kannalta tärkeää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, millä mahdollistettiin haastateltavien omien kokemuksien tuleminen ilmi. Tutkimuksen otanta koostui seitsemästä kunnallisella sektorilla toimivasta päiväkodin johtajasta. Tutkimustulokset osoittivat, että Päikky on aiheuttanut muutoksia erityisesti päiväkotien turvallisuusjohtamisen ja viestintäkulttuurin näkökulmasta. Päikyn yksi merkittävimmistä muutoksista oli hoitoaikaperusteisen laskutuksen mahdollistuminen, mikä on tuonut perheille uuden vaihtoehdon varhaiskasvatusmaksuihin. Päikky koettiin toimivaksi arjen työvälineeksi, mutta toisaalta tutkimustulosten mukaan Päikyn käytön myötä havaittiin haasteita tasapuolisen asiakaspalvelun tarjoamisessa. Tätä voidaan pitää uutena tutkimustuloksena, sillä tavallisesti tietojärjestelmiltä ei odoteta tasapuolisuuden tarjoamista.fi
dc.description.abstractThe impact of information system called Päikky for management of kindergarten. Municipal early childhood education is an important part of the Finnish welfare society. It is influenced by different social changes over the years. Finnish early childhood education culture has experienced a certain kind of change because of Päikky and similar information systems because they offer new solutions for real-time attendance control and communication. These information systems are quite new in context of early childhood education and that is the reason why they are not much examined. Understandably, information systems have also met resistance to change and their necessity has been questioned in the field where intensive interaction between employees of kindergarten, children and custodians is at the centre. The purpose of this master´s thesis was to study what kind of changes Päikky has had to the management of kindergarten. Theoretical framework of this study consists of the activity system theory by Yrjö Engeström which is used to define the context of management of kindergarten and to examine the impact of Päikky to it. Understanding of the context of management of kindergarten is important to be able to evaluate the impacts of information systems. The data was collected by theme interviews which allowed interviewees’ own experiences to appear. The sampling of this study consists of seven managers of municipal kindergartens. Results revealed that Päikky has caused changes especially from kindergarten´s security management and communications culture perspective. One of the most significant change of Päikky was that billing based on actual period of care was enabled which has brought a new option for payment of early childhood education. Päikky was found as a workable tool for routine work but on the other hand, according to results, even-handed customer service was sometimes seen challenging with the use of Päikky. This can be considered as a new research result because even-handedness is not generally expected from information systems.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherPäikky
dc.titlePäikky-tietojärjestelmän vaikutus päiväkodin johtamiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709213787
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-09-21T08:50:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysotoiminnanohjausjärjestelmät
dc.subject.ysokäyttöönotto
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysotoiminnan teoria
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot