Päikky-tietojärjestelmän vaikutus päiväkodin johtamiseen
Kunnallinen varhaiskasvatus on tärkeä osa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Siihen ovat vuosien varrella vaikuttaneet erilaiset yhteiskunnalliset muutokset. Suomalainen varhaiskasvatuskulttuuri on kokenut tietynlaisen muutoksen Päikyn kaltaisten tietojärjestelmien myötä, koska ne tarjoavat uudenlaisia ratkaisuja reaaliaikaiseen läsnäoloseurantaan ja viestintään. Nämä tietojärjestelmät ovat varhaiskasvatuskontekstissa melko uusia eikä niitä ole siten paljoa tutkittu. Ymmärrettävästi tietojärjestelmät ovat keränneet myös muutosvastarintaa ja niiden tarpeellisuutta on kyseenalaistettu alalla, jossa päiväkodin työntekijöiden, lapsien ja huoltajien välinen tiivis vuorovaikutus on keskiössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia muutoksia Päikky on saanut aikaan päiväkodin johtamisessa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmän mallista, jonka avulla määritellään päiväkodin johtamiskontekstia ja tutkitaan Päikyn vaikutusta siihen. Päiväkodin johtamiskontekstin ymmärtäminen on tietojärjestelmän vaikutusten arvioimisen kannalta tärkeää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, millä mahdollistettiin haastateltavien omien kokemuksien tuleminen ilmi. Tutkimuksen otanta koostui seitsemästä kunnallisella sektorilla toimivasta päiväkodin johtajasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Päikky on aiheuttanut muutoksia erityisesti päiväkotien turvallisuusjohtamisen ja viestintäkulttuurin näkökulmasta. Päikyn yksi merkittävimmistä muutoksista oli hoitoaikaperusteisen laskutuksen mahdollistuminen, mikä on tuonut perheille uuden vaihtoehdon varhaiskasvatusmaksuihin. Päikky koettiin toimivaksi arjen työvälineeksi, mutta toisaalta tutkimustulosten mukaan Päikyn käytön myötä havaittiin haasteita tasapuolisen asiakaspalvelun tarjoamisessa. Tätä voidaan pitää uutena tutkimustuloksena, sillä tavallisesti tietojärjestelmiltä ei odoteta tasapuolisuuden tarjoamista.
...
The impact of information system called Päikky for management of kindergarten. Municipal early childhood education is an important part of the Finnish welfare society. It is influenced by different social changes over the years. Finnish early childhood education culture has experienced a certain kind of change because of Päikky and similar information systems because they offer new solutions for real-time attendance control and communication. These information systems are quite new in context of early childhood education and that is the reason why they are not much examined. Understandably, information systems have also met resistance to change and their necessity has been questioned in the field where intensive interaction between employees of kindergarten, children and custodians is at the centre. The purpose of this master´s thesis was to study what kind of changes Päikky has had to the management of kindergarten.
Theoretical framework of this study consists of the activity system theory by Yrjö Engeström which is used to define the context of management of kindergarten and to examine the impact of Päikky to it. Understanding of the context of management of kindergarten is important to be able to evaluate the impacts of information systems. The data was collected by theme interviews which allowed interviewees’ own experiences to appear. The sampling of this study consists of seven managers of municipal kindergartens.
Results revealed that Päikky has caused changes especially from kindergarten´s security management and communications culture perspective. One of the most significant change of Päikky was that billing based on actual period of care was enabled which has brought a new option for payment of early childhood education. Päikky was found as a workable tool for routine work but on the other hand, according to results, even-handed customer service was sometimes seen challenging with the use of Päikky. This can be considered as a new research result because even-handedness is not generally expected from information systems.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29836]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietojärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät logistiikkakeskuksessa : tapaustutkimus
Ranki, Arto (2017)Liiketoiminta muuttuu jatkuvasti kustannustehokkaammaksi ja nopeatempoisemmaksi. Toimintoja tehostetaan ja säästöjä pyritään löytämään kaikista mahdollisista kohteista. Tietojärjestelmiä kehitetään helpottamaan ja ... -
Tunteiden vaikutus tietojärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen : tapaustutkimus Sisu-järjestelmän käyttöönotosta
Kela, Jenna (2020)Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on organisaatiolle riski, sillä suuri osa käyttöönotoista epäonnistuu. Tunteilla on todettu olevan vaikutusta käyttöönoton onnistumiseen, mutta etenkään organisaatiokontekstissa aihetta ... -
Muutosjohtamisen malli ERP-käyttöönottoprojekteihin : tapaus Fellowmind
Kumpulainen, Kasper (2023)Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönottoprojektit ovat pahamaineisia huonon onnistumisprosenttinsa ja korkean budjetin ja aikatauluylitystensä vuoksi. Siksi tietojärjestelmätieteen tutkimuksessa onkin jo pitkään tutkittu ... -
Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
Kasurinen, Heli (2013)Laadullisen pro gradu -tutkimukseni aiheeksi valitsin päiväkodin pedagogisen johtajuuden. Aiheen käsittely ja selkiyttäminen on tärkeää, koska se on tällä hetkellä moninaista ja kirjavaa. Tutkimusteema puolustaa paikkaansa ... -
Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
Suhonen, Reetta (2020)Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien ...