Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRantala, Anja
dc.contributor.authorKortesoja, Jenna
dc.date.accessioned2017-09-15T14:42:54Z
dc.date.available2017-09-15T14:42:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1723695
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55375
dc.description.abstractErityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä ja sen merkitystä on tutkittu kansainvälisesti ja varsinkin Suomessa hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä oppilaan ja perheen tukena alakoulussa ammattilaisten näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksen tavoitteena oli tuotetun kuvauksen avulla kannustaa suomalaista peruskoulujärjestelmää hyödyntämään ja edistämään opettajan ja terapeutin yhteistyötä oppilaan ja perheen tukemisessa. Ekokulttuurinen teoria toimi tutkimuksen taustafilosofiana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää erityisopettaja–toimintaterapeutti-työparia (n = 8), jotka oli valittu tutkimukseen osallistujiksi harkinnanvaraisella otannalla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan oppilaan tuen tarpeet ja tavoitteet liittyivät kouluvalmiuksiin ja -taitoihin sekä koulussa suoriutumiseen. Vanhemmat tarvitsivat tukea lapsen ohjaamiseen kotona, ja koko perhe tarvitsi tukea toimintakykyynsä. Yhteistyön toteutumista oppilaan ja perheen tukemiseksi kuvattiin yhteistyöprosessin, -tapojen ja -roolien kautta. Oppilas ja perhe hyötyivät yhteistyöstä tuen toteutumisen, tavoitteiden saavuttamisen ja ammattilaisten toiminnan näkökulmasta. Yhteistyön hyödyllisyyden arvioimiseksi ja kehittämiseksi oppilaan ja perheen kannalta esitettiin useita erilaisia mahdollisuuksia. Johtopäätökseksi saatiin, että yhteistyöllä tuetaan etenkin oppilaan, mutta myös perheen arkea. Alakouluissa tulisi työskennellä tulevaisuudessa useampia toimintaterapeutteja erityisopettajien työpareina, jotta yhteistyötä hyödynnettäisiin enemmän perheen tukena ja inkluusion lisäämisessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (124 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherekokulttuurinen teoria
dc.title"Pelastettiin yksi lapsi siinä, ettei hän joutunu sitten vähän muihin instansseihin" : erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa
dc.title.alternativeErityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709153742
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-09-15T14:42:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotoimintaterapeutit
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoperheet
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot