dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Kortesoja, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2017-09-15T14:42:54Z | |
dc.date.available | 2017-09-15T14:42:54Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1723695 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55375 | |
dc.description.abstract | Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä ja sen merkitystä on tutkittu
kansainvälisesti ja varsinkin Suomessa hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena
oli kuvata erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä oppilaan
ja perheen tukena alakoulussa ammattilaisten näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuotetun kuvauksen avulla kannustaa suomalaista
peruskoulujärjestelmää hyödyntämään ja edistämään opettajan ja terapeutin
yhteistyötä oppilaan ja perheen tukemisessa. Ekokulttuurinen teoria toimi tutkimuksen
taustafilosofiana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin
teemahaastattelemalla neljää erityisopettaja–toimintaterapeutti-työparia (n
= 8), jotka oli valittu tutkimukseen osallistujiksi harkinnanvaraisella otannalla.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan oppilaan tuen tarpeet ja tavoitteet liittyivät kouluvalmiuksiin
ja -taitoihin sekä koulussa suoriutumiseen. Vanhemmat tarvitsivat
tukea lapsen ohjaamiseen kotona, ja koko perhe tarvitsi tukea toimintakykyynsä.
Yhteistyön toteutumista oppilaan ja perheen tukemiseksi kuvattiin yhteistyöprosessin,
-tapojen ja -roolien kautta. Oppilas ja perhe hyötyivät yhteistyöstä
tuen toteutumisen, tavoitteiden saavuttamisen ja ammattilaisten toiminnan näkökulmasta.
Yhteistyön hyödyllisyyden arvioimiseksi ja kehittämiseksi oppilaan
ja perheen kannalta esitettiin useita erilaisia mahdollisuuksia.
Johtopäätökseksi saatiin, että yhteistyöllä tuetaan etenkin oppilaan, mutta
myös perheen arkea. Alakouluissa tulisi työskennellä tulevaisuudessa useampia
toimintaterapeutteja erityisopettajien työpareina, jotta yhteistyötä hyödynnettäisiin
enemmän perheen tukena ja inkluusion lisäämisessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (124 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ekokulttuurinen teoria | |
dc.title | "Pelastettiin yksi lapsi siinä, ettei hän joutunu sitten vähän muihin instansseihin" : erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa | |
dc.title.alternative | Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709153742 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-09-15T14:42:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | toimintaterapeutit | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |