"Näyttää tuo nykysukupolovi olevan semmosta, että mistä ne kiinnosttuu." : musiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokilla
Musiikinopettaja monipuolinen työkenttä asettaa tekijälleen vaatimuksen hyvin monenlaisten asioiden osaamisesta. Teknologian käyttö osana ihmisten jokapäiväistä elämää on lisääntynyt huomattavassa määrin ja monilla oppilailla on jo käytössään älylaite, joka mahdollistaa uudenlaisen näkökulman musiikkikasvatusteknologiaan käyttöön myös kouluissa. Mobiiliteknologian käyttö mahdollistaa asioita, joista vielä 20 vuotta sitten vasta haaveiltiin. Tämä tekeekin musiikkikasvatusteknologia-aiheesta nyt erityisen ajankohtaisen.
Ympäröivän yhteiskunnan ja sen toimintaympäristöjen muutokset ovat pohjalla myös vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksessa. Asteittain voimaan tulevan opetussuunnitelman yhtenä painopistealueena on teknologia. Nykypäivän koululaisen arkeen kuuluvatkin digitaalisten taitojen harjoittelun sisältäen myös uuteen teknologiaan tutustuminen, luova toiminta sekä kekseliäisyyden ja mielikuvituksen kehittäminen. Teknologia läpäisee eri aineet ja musiikissa se tulee sekä osaksi oppisisältöä, että uudeksi arvioinnin osa-alueeksi.
Tutustun tässä pro gradu -tutkielmassani siihen, kuinka musiikkikasvatusteknologiaa käytetään suomalaisessa peruskoulussa ja etenkin sen yläluokilla. Musiikkikasvatusteknologia on tuonut monia uusia tapoja hahmottaa musiikkia ja myös tuottaa sitä. Tutkimustulosten mukaan esimerkiksi lapset kykenevät tuottamaan musiikkiteknologialaitteilla sangen monipuolista musiikkia tilanteessa, jossa perinteinen nuottikirjoitus ei hidasta tai rajoita heidän luovuuttaan ja kekseliäisyyttään.
Musiikkikasvatusteknologian käyttö sisältää omat mahdollisuutensa sekä haasteensa. Toisille nuorille teknologia osana arkipäivää on luontevaa ja sitä käytetään aktiivisesti, kun taas osa nuorista ei ole erityisen innostunut sen käyttämisestä. Teknologinen asiantuntijuus tulee muokkaamaan jatkossa myös yhä enemmän opettaja-oppilas -suhdetta, jossa opettaja ei automaattisesti ole enää asiantuntija, vaan hän oppii myös oppilailtaan.
Vuoden 2014 opetussuunnitelman toteuttamisen mahdollistaminen vaatii opetuksen järjestäjältä satsauksia laitehankintoihin sekä opettajien täydennyskoulutukseen. Ilman näitä vaarana on eriarvoistumisen tila, jossa käytössä olevat resurssit eivät jakaudu tasapuolisesti, eivätkä oppilaat saa tasa-arvioista opetusta. Näiden lisäksi myös opettajan oma teknologiasuhde vaikuttaa lopputulokseen.
...
Alternative title
Musiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokillaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
www.kertsi.fi : kehittämistutkimus verkkopohjaisen tehtävistön käytöstä musiikin perusopetuksessa
Sundell, Janne (2018)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli musiikin sähköisen tehtävistön kehittäminen musiikin perusopetukseen. Olen aloittanut tehtävistön laatimisen vuonna 2014, mutta tämän tutkimuksen alaisuudessa kehitin sitä vuoden 2015 ... -
Mobiili musiikkikasvatuspedagogiikka : tapaustutkimus mobiilin musiikkikasvatuspedagogiikan muotoutumisesta Tabletkoulun Minä ja musiikki -kurssista
Vartiainen, Tiina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaista mobiilia musiikkikasvatuspedagogiik-kaa sähköinen oppimateriaali ilmentää. Tutkimuskohteena on käytetty Tabletkoulun Musiikki ja minä -oppimateriaalia sekä materiaalin ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ...