Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeikkinen, Olli
dc.date.accessioned2017-08-29T06:58:14Z
dc.date.available2017-08-29T06:58:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1720489
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55202
dc.description.abstractMusiikinopettaja monipuolinen työkenttä asettaa tekijälleen vaatimuksen hyvin monenlaisten asioiden osaamisesta. Teknologian käyttö osana ihmisten jokapäiväistä elämää on lisääntynyt huomattavassa määrin ja monilla oppilailla on jo käytössään älylaite, joka mahdollistaa uudenlaisen näkökulman musiikkikasvatusteknologiaan käyttöön myös kouluissa. Mobiiliteknologian käyttö mahdollistaa asioita, joista vielä 20 vuotta sitten vasta haaveiltiin. Tämä tekeekin musiikkikasvatusteknologia-aiheesta nyt erityisen ajankohtaisen. Ympäröivän yhteiskunnan ja sen toimintaympäristöjen muutokset ovat pohjalla myös vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksessa. Asteittain voimaan tulevan opetussuunnitelman yhtenä painopistealueena on teknologia. Nykypäivän koululaisen arkeen kuuluvatkin digitaalisten taitojen harjoittelun sisältäen myös uuteen teknologiaan tutustuminen, luova toiminta sekä kekseliäisyyden ja mielikuvituksen kehittäminen. Teknologia läpäisee eri aineet ja musiikissa se tulee sekä osaksi oppisisältöä, että uudeksi arvioinnin osa-alueeksi. Tutustun tässä pro gradu -tutkielmassani siihen, kuinka musiikkikasvatusteknologiaa käytetään suomalaisessa peruskoulussa ja etenkin sen yläluokilla. Musiikkikasvatusteknologia on tuonut monia uusia tapoja hahmottaa musiikkia ja myös tuottaa sitä. Tutkimustulosten mukaan esimerkiksi lapset kykenevät tuottamaan musiikkiteknologialaitteilla sangen monipuolista musiikkia tilanteessa, jossa perinteinen nuottikirjoitus ei hidasta tai rajoita heidän luovuuttaan ja kekseliäisyyttään. Musiikkikasvatusteknologian käyttö sisältää omat mahdollisuutensa sekä haasteensa. Toisille nuorille teknologia osana arkipäivää on luontevaa ja sitä käytetään aktiivisesti, kun taas osa nuorista ei ole erityisen innostunut sen käyttämisestä. Teknologinen asiantuntijuus tulee muokkaamaan jatkossa myös yhä enemmän opettaja-oppilas -suhdetta, jossa opettaja ei automaattisesti ole enää asiantuntija, vaan hän oppii myös oppilailtaan. Vuoden 2014 opetussuunnitelman toteuttamisen mahdollistaminen vaatii opetuksen järjestäjältä satsauksia laitehankintoihin sekä opettajien täydennyskoulutukseen. Ilman näitä vaarana on eriarvoistumisen tila, jossa käytössä olevat resurssit eivät jakaudu tasapuolisesti, eivätkä oppilaat saa tasa-arvioista opetusta. Näiden lisäksi myös opettajan oma teknologiasuhde vaikuttaa lopputulokseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermusiikkikasvatusteknologia
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.subject.otheropetusteknologia
dc.subject.othermusiikkiteknologia
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.title"Näyttää tuo nykysukupolovi olevan semmosta, että mistä ne kiinnosttuu." : musiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokilla
dc.title.alternativeMusiikkikasvatusteknologian käyttö Kajaanin perusopetuksen yläluokilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708293590
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2017-08-29T06:58:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysomusiikkiteknologia
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot