Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja motivaatioita kuudes- ja seitsemäsluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan ja onko luokka-asteiden oppilaiden välillä eroja. Ruotsin kielen opetus on uuden opetussuunnitelman (2014) mukaisesti aloitettu syksynä 2016, ja tarkoituksena on tutkia, onko opetuksen aikaistamisella vaikutusta oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon.
Tutkimusaineisto on kerätty kahdessa koulussa kyselylomakkeilla. Kyselylomake koostui yhteensä kahdestakymmenestäkahdesta asenteisiin ja motivaatioon liittyvästä kysymyksestä, joista viimeinen oli avoin kysymys. Tutkimukseen osallistui yksi luokkaryhmä kummaltakin luokka-asteelta. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen anonyymisti.
Tutkimusaineisto on analysoitu kvantitatiivisesti laskemalla vastausten esiintymiskerrat ja vertaamalla luokka-asteilla esiintyneitä vastauksia toisiinsa. Painotus analyysissa on pidetty suljetuissa vastauksissa, mutta avoimet vastaukset tukevat suljettuja vastauksia.
Tutkimustulos osoittaa, että tutkittavista ryhmistä kuudesluokkalaiset asennoituvat ja motivoituvat ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan positiivisemmin kuin seitsemäsluokkalaiset. Kuitenkin ruotsalaisia ja Ruotsia kohtaan asenteet ovat vastausten perusteella kummallakin luokka-asteella positiivisia. Suurimmat erot luokka-asteiden välillä olivat havaittavissa motivaatioon liittyvissä kysymyksissä, joissa seitsemäsluokkalaiset vastasivat valtaosin negatiivisesti verrattuna kuudesluokkalaisiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tutkimukseen osallistuneista luokka-asteista kuudennella luokalla vallitsee positiivisemmat asenteet ja parempi motivaatio ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan kuin seitsemännellä luokalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
Pitkäaho, Pinja (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu ... -
Attityder och motivation till svenskinlärning hos elever i årskurs 6- läraråsikter
Huida, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia opettajilla on kuudesluokkalaisten motivaatiosta ja asenteista ruotsin opiskelua kohtaan. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuudesluokkalaisten ... -
"Jos vaikka muutan Ruotsiin tai en tiiä, meen ruotsalaisen kanssa naimisiin" : inställning och motivation gentemot att lära sig svenska hos elever i sjätte, sjunde, åttonde och nionde årskurs
Koskenranta, Riikka (2012)Tämän progradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako ikä asennoitumiseen ja motivaatioon ruotsin kielen oppiainetta kohtaan. Lisäksi tarkastellaan muita motivaatioon vaikuttavia tekijöitä suhteessa eri ... -
"Niin, no en mä tartte ruotsia mihinkään" : en jämförande studie av finskspråkiga och tvåspråkiga elevers attityder till och motivation för svenska och svenskinlärning
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja millaista motivaatiota suomenkielisten ja kaksikielisten oppilaiden välillä on ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan, sekä löytyykö näiden kahden ryhmän ... -
Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
Vähäjylkkä, Lotta (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda seitsemännelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka lähtökohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.